– Cermaq solgte mer coho fra Chile i fjerde kvartal enn de hadde planlagt, samtidig som prisen øker, sier konsernsjef Jon Hindar i Cermaq. Russland og Brasil kommer raskt opp som stadig viktigere markeder.
Japan er ikke så interessert i coho og ørret som det har vært, men for Cermaq var dette ikke et problem i fjerde kvartal.
– Vi har solgt mer coho enn planlagt, sier Jon Hindar, som kan vise til en bedre utvikling på coho enn det andre selskapet har å vise til.
– Vi har ikke sett samme utvikling på dødelighet i coho som i andre deler av coho-industrien, sier han.
– Coho er ikke lenger et Japan-marked. Nå er det Russland og Brasil som seiler opp som de interessante markedene. 28 prosent av coho-produksjonen gikk til disse markedene i fjerde kvartal, sammenlignet med 15 prosent i samme kvartal i 2012, sier Hindar.
Cermaq opplyser at prisen på coho har økt med 74 prosent når man sammenligner fjerde kvartal i 2012 med fjerde kvartal i 2013. Men samtidig økte produksjonskostnaden 16 prosent, på grunn av dyrere fôr og dyrere smolt.
Produksjonskostnaden på ørret har økt med hele 48 prosent i fjerde kvartal i 2013, sammenlignet med samme kvartal i 2012.
– Men det positive md ørret er at prisen har økt enda mer, og var 91 prosent høyere i fjerde kvartal i 2013, sammenlignet med samme kvartal året før, sier Hindar.
Årsaken til prisoppgangen skal ses i sammenheng med lavere tilgang på ørret i markedet.
– Her er det også Russland som er den nye store kjøperen. Vi ser at det er lite av superior-kvalitet og stor ørret i markedet, og de som har mulighet til å levere det, de har anledning til å tjene gode penger på dette, sier Jon Hindar.
Cermaq produserer mindre ørret, og har planer om å produsere enda mindre fremover. Det har vært en del biologiske utfordringer spesielt på ørret.
– SRS er å se på vår ørret – men ikke på vår coho, selv om den kom med coho. Vi vet at andre ser SRS på coho. Det finnes ingen quickfix, og ingen medisin som tar SRS. Det er en alvorlig sykdom og vi jobber med å holde den under kontroll, sier Hindar.