Ronaldo satser på bacalhau

633

Med norsk klippfisk i magen, vil superstjernen Cristiano Ronaldo sikre Portugal billett til fotball-VM.

Portugal og Sverige møter hverandre i VM-playoff fredag og tirsdag. Forutsetningene er enkle: Sammenlagtvinneren går til VM i Brasil neste år, og taperen blir hjemme.

De portugisiske superstjernene blir servert av hjemlandets egen kokkestjerne: Hélio Loureiro. Han er sjefskokk for landslaget, med en spesiell forkjærlighet for norsk klippfisk, skriver Norges Sjømatråd på sine hjemmesider.

Og den største stjernen av alle, Cristiano Ronaldo, bare kalt «CR7» i hjemlandet, har alltid en spesiell bestilling: «Bacalhau a brás», klassisk husmannskost i Portugal. Oppskriften finner du her.

Supermøtet

– Jeg er opptatt av å sikre spillerne et variert kosthold, med høyt innhold av de riktige næringsstoffene. Og CR7 skal naturligvis få sin favorittrett, «Bacalhau a brás», sier Hélio Lourero.

Hele Portugal holder pusten foran skjebnekampene. Og som en kamp i kampen, møtes verdens kanskje to beste fotballspillere for øyeblikket: Cristiano Ronaldo og Sveriges egen Zlatan. Begge ladet opp med hattrick for sine respektive klubber, Real Madrid og Paris Saint-Germain sist helg.

– Vel, vi får se om det gjør en forskjell. Men man skal naturligvis aldri undervurdere betydningen av god mat. Den gjør en forskjell både fysisk og sosialt, det vet Hélio alt om, sier fiskeriutsending Cristian Bue Nordahl i Portugal.

Har hjertet med seg til bords

Landslagskokk Hélio Loureiro har vært på en rekke aktiviteter med Norges sjømatråd de siste tre årene. I hjemlandet er han superstjerne og høyt respektert i gastronomiske miljø på grunn av sin sterke fagkunnskap. Blant det portugisiske folk er han elsket for sin folkelige og hyggelige fremtoning. Og fordi han metter nasjonens fotballstjerner.

I høst har han gjennomført og deltatt på en rekke aktiviteter i samarbeid med cash & carry-kjeden Recheio, en av Portugals  største.

– Hélio er en fantastisk mann å ha med. Han har hele hjertet med seg, og elsker norsk klippfisk. Han kan historien, kjenner til verdikjeden, og klippfiskens kvaliteter og bruksområder. Det er svært verdifullt å ha ham med i et partnerskap med Recheio, sier Christian Bue Nordahl.

Stor kampanje

Høstens kampanje for norsk klippfisk har gått i tre runder. Ansatte i kjeden har fått opplæring og er blitt inspirert. Norsk klippfisk er promotert på TV, nett, i butikker og på print. Frem mot jul økes trykket for å distribuere oppskrifter i butikker, og styrke synligheten for klippfisk.

– Vi er på vei inn i høysesong: Aldri spiser portugiserne mer klippfisk enn opp mot jul. Og vinner Portugal mot Sverige, så, ja: Hvem vet? Kanskje bidrar også det til at enda flere velger norsk klippfisk, i dette klippfiskelskende landet, sier Bue Nordahl.