Et års IntraFish-abonnement koster nå 58 prosent mer enn i landets største næringslivsavis. Et betalt innhold er kjernen i nettavisens strategi, men lesermassen har lagt på stedet hvil i 13 år.
Til sammenligning koster et standardabonnement for landets ledende næringslivsavis, Dagens Næringsliv, 5.268 kroner per år.
– Har IntraFish.no økt abonnementsprisen til 8.300 kr? Du har tidligere nevnt at dere tar inn ca fem millioner kroner i abonnementsinntekter. Er det fortsatt riktig?
– Nei på begge. Det ene tallet er alt for høyt, det andre er alt for lavt, svarer administrerende direktør Pål Korneliussen i IntraFish i en epost.
iLaks sitter imidlertid på dokumentasjon, i form av en faktura, på at ett års abonnement på IntraFish.no nå koster 8.306,25 kroner.
IntraFish.no hadde i desember 1.789 betalende abonnenter. Det er på linje med det den samme nettavisen hadde i 2001 – det året IntraFish gikk fra å være et gratis til et lukket og betalt nettsted. Korneliussen ønsker ikke å svare på om dette er problematisk for selskapet.
Abonnementsprisen har blitt mangedoblet i den samme tidsperioden. Annonsører i en nettavis er naturligvis mest opptatt av antall lesere.
– Bare hvis all pr er god pr. Våre annonsører er opptatt av et tilstrekkelig antall av de riktige leserne, skriver Korneliussen.
– Det er iLaks’ annonsører også. Markedsundersøkelser tyder på at leserne stor sett er overlappende med IntraFish.no. Noe annet ville da være overraskende. Enig?
Det vil ikke Korneliussen heller ikke svare på.