Resultatfall for Nutreco

458

Skretting-eier Nutreco opplevde en tilbakegang i årsresultatet for 2013 sammenlignet med 2012. Samtidig varsler selskapets konsernsjef Knut Nesse en ytterligere rendyrking av fôraktiviteten.

Knut Nesse, administrerende direktør i det nederlandske fôrkonsernet, er tilfreds med årsresultatet i et krevende fôrmarked.

– Dette året var et respektabelt ett for Nutreco, og vi leverte solide resultater i et utfordrende marked. I tråd med Q3 utsiktene oppnådde vi totalt EBITA på 256 millioner euro, noe som er noe lavere enn 2012, men likevel det nest beste driftsresultatet i selskapets historie, sier han i en kommentar.

Årsresultat Nutreco

Alle tall i mill euro
2013 2012 Endring i %
Omsetning 3867,1 3821,5 1,2 %
EBITA 256,3 264,5 -3,1 %
EBITA/Sales 6,6 % 6,9 %

– Våre resultater i 2013 ble påvirket av en rekke faktorer, inkludert høye råvarepriser som påvirker lønnsomheten til våre kunder, lavere resultater i fiskefôr, spesielt i Norge og Kina, samt en negativ valutainnvirkning. Samtidig var vi i stand til å gjenvinne vår globale markedslederposisjon i laksefôr og vi forbedret våre marginer i husdyrernæring.

Nesse varsler at selskapet vil selge ut virksomheter og fokusere ytterligere på kjernevirksomheten fôr.

– Vår strategi «Feeding the Future» fortsatte å gi et klart veikart for å nå våre mål ved utnytte vår kunnskap, globale fotavtrykk og finansiell styrke. Etter nøye vurdering av alle tilgjengelige alternativer ble det besluttet at et salg av fôrblandinger og kjøttvirksomheter i Spania og Portugal gir de beste fremtidige muligheter for disse virksomhetene og Nutreco. Med den påtenkte salget vi øke vårt fokus på premix, fôr spesialiteter og fiskefôr, helt i tråd med vår strategi, sier han.

Fôrveksten skal skje i flere forskjellige arter.

– Oppkjøpet av Gisis i Ecuador tar Nutreco til de globale topp tre for rekefôrprodusenter. Oppkjøpet av Hendrix Misr i Egypt utvider vår tilstedeværelse i Afrika, hvor vi har tenkt til å vokse ytterligere. Begge kjøpene passe inn med vår strategi om å ekspandere i geografiske vekstområder.

– Nutreco vil fortsette å støtte innovasjon som vi mener er avgjørende for å møte utfordringene fremover. All ny Nutreco innovasjon er utviklet for å oppnå høy ernæringsmessig verdi, bærekraftig produksjon og økonomiske resultater som vi søker å oppfylle vår misjon » Feeding the Future». Jeg er sikker på at de strategiske tiltak i 2013 har forberedt Nutreco til å gjennomføre vår strategi og vil bringe oss bærekraftig vekst i årene fremover. Som vanlig vil vi gi utsiktene for første halvår av 2014 på vår Q1 markedsoppdatering 24. april, avlsutter Nesse.