– Psykologisk barriere

443

Den tyske lavprisgiganten Aldi har økt prisen for en 200 grams pakke med røkt laks over tre euro. Det blir sett på som en psykologisk barriere for forbrukerkjøp, og kan true etterspørselsveksten i Europas rikeste land.

Dagligvarekjeden Aldi økte prisen for sin 200 grams pakke fra 2,99 til 3,29 euro 2. januar, melder den britiske nettavisen Undercurrent News. Dette er en rekordpris og en reaksjon på den vedvarende periode med høye laksepriser for røykeriene, hevder avisens ikke-navngitte kilder.

– Når Aldi endrer prisen, følger de andre, forteller kilden med referanse til andre tyske forhandlere.

– Etterspørselen etter røkelaks bremser ned og begynner å falle. Historisk, når prisen har gått over tre euro per pakke, har det en synlig effekt på etterspørselen, sier Morpol-topp John- Paul McGinley til Undercurrent.

Marine Harvests heleide datterselskap Morpol er den største lakseleverandøren til det tyske markedet.