Pris på åpenhet

352

– The most valuable commodity I know is information, sa Gordon Gekko i finansklassikeren Wall Street. Og motsatt, det å mangle riktig og sannferdig informasjon kan bli svært kostbart.

Februar 2003. The Grand. På det borglignende luksushotellet i hjertet av Amsterdam legger fôrkjempen Nutreco frem sitt årsresultat. Årsresultatet er særlig interessant fordi laksenæringen er inne i sin dypeste bølgedal. Nutreco er verdensledende, både som fiskefôrleverandør og lakseoppdretter.

Nutreco-datter Skretting solgte mye fôr, for mye skulle det vise seg, ettersom tilbudet av laks økte vesentlig mer enn etterspørselen. Det store problemet var imidlertid at Skrettings største kunde var et annet datterselskap av Nutreco, nemlig Marine Harvest. Det betød historiske røde tall.

Kommentar: Aslak Berge
Kommentar: Aslak Berge

Desto større ble overraskelsen da jeg, som utsendt finansjournalist fra en norskeid nettavis, ble bedt om å forlate lokalene, siden seansen kun var for analytikere og investorer. Jeg ble henvist til en hollandsk pressebriefing en time etter – uten tall eller substans. (Rett skal være rett, etter at Nutreco var blitt grundig gjort oppmerksom på flausen, fikk jeg riktignok one-on-one intervju med konsernsjef Wout Dekker).

Men Nutrecos forhold til informasjonsdeling fikk seg et nytt skudd for baugen, da jeg kort tid etter diskuterte selskapet med en analytiker for en av de største bankene i Nederland. Der kom det nemlig frem at Nutreco snart ville kvitte seg med Marine Harvest, siden flere av de ledende aksjonærene i selskapet ikke forsto seg på verken lakseoppdrett og den sterke syklikaliteten i denne næringen.

Det var et nytt eksempel på asymmetrisk informasjon – skjev informasjonsdeling. Dette er fy-fy i finansmarkedet. De fleste investorer rygger når de opplever usikkerhet, risiko og at noen forskjellsbehandles og åpenbart vet mer eller mindre enn andre.

November 2013. Nutreco-eide Skretting ser ikke nødvendigheten med å rapportere hyppigere salgstall for fiskefôr enn månedlige. Kort tid før, i Nutrecos resultatoppdatering for tredje kvartal varsles et driftsresultat «klart under fjoråret». Hvor mye eller hva det faktisk ble er ikke oppgitt.

Blindebukk, igjen.

Nutreco er åpenbart ikke like hissig på informasjonsdeling som det vi er vant til fra norske børsselskaper. Hva så om de hadde vært det? Hadde ikke selskapet fått mer oppmerksomhet, en sterkere merkevare, styrket børslikviditet og premie på aksjekursen? Er ikke det en målsetning og et punkt på agendaen til investor relations og kommunikasjonsavdelingene i det nederlandske selskapet?