– Klart pressestøtten er viktig for oss, sier publisher Pål Korneliussen i IntraFish Media. Fra 2005 har datterselskapet Fiskeribladet Fiskaren mottatt 40 millioner kroner i pressestøtte. Alt er tapt.
– Det er dyrt å distribuere papiraviser fra nord til sør i Norge, sier Korneliussen til Finansavisen. IntraFish Media eier Fiskeribladet Fiskaren, som er den niende største mottaker av pressestøtte i Norge.
Fiskeribladet Fiskaren hadde et opplag på 7.563 i 2012, en nedgang på 35 prosent siden 2008. iLaks vet at opplagstallene har falt ytterligere i 2013.
Fiskarens største eier, med 65 prosent av aksjene, er nettavis og konferansearrangør IntraFish Media, som kontrolleres av NHST Media Group. Siden oppstarten i 1998 har NHST satset 80 millioner kroner på å bygge IntraFish til et internasjonalt ledende selskap innen nyheter om sjømat. Det har gitt svært dårlig avkastning.
Mens Fiskaren fra og med 2005 mottatt 40 millioner kroner i pressestøtte, har IntraFish-konsernet levert akkumulert underskudd på det samme beløpet. Pressestøtten til Fiskaren er indirekte brukt til å holde liv i IntraFish, gjennom et lån fra førstnevnte som nå er oppe i ni millioner kroner, skriver Finansavisen.
– Lånet vil fortsatt løpe i noen år til, men det er satt en endelig oppgjørsdato, sier NHSTs konsernsjef Gunnar Bjørkavåg.
– Vi er klar over at dette med pressestøtte har vært en risiky business hele tiden. Vi tror ikke den forsvinner, men den vil sannsynligvis trappes ned. Et alternativ for Fiskaren vil være å gå ned fra tre til to utgaver i uken, da sparer vi masse penger, sier Bjørkavåg.