I forbindelse med North Atlantic Seafood Conference vil en delegasjon fra polsk fiskeindustri komme til Bergen. Her vil polakkene presentere sitt syn på endringene i fiskeindustrien i det polske markedet.
4. mars vil Norsk Sjømatsenter arrangere en paneldebatt for de utfordringene og mulighetene som ligger i det polske markedet.
NASF 2014 og Innovasjon Norge vil motta representanter fra de største selskapene innen fiskeprosessindustrien fra Polen. Det vil være en god mulighet for norsk fiskeeksportindustri til å få nye perspektiver på endringene i et av Norges viktigste eksportmarkeder, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
Polen har lenge vært en viktig destinasjon for norsk fisk. At landet har en av Europas største og mest moderne fiskeforedlingsindustrier gjør Polen til viktig produsent av fiskebaserte produkter, og følgelig det tredje største eksportmarkedet for norsk sjømat. Som følge av størrelsen på foredlingsindustrien har norsk eksport til Polen til nå vært konsentrert om råvarer alene, som foredles, og der antatt 60 prosent reeksporteres videre ut av Polen til andre markeder.
Det polske sjømatmarkedet er i endring. Som det eneste landet i EU som har opprettholdt en positiv vekstrate siden utbruddet av finanskrisen i 2008, har Polen oppnådd høyere levestandard for sine innbyggere det siste tiåret. Den nye generasjonen polakker følger internasjonale konsumtrender med økt appetitt for fiskeprodukter; verdien på norsk fiskeeksport til Polen steg i fjor med omlag 50 prosent til 5,7 milliarder kroner. En stadig større andel av fisk som eksporteres til Polen blir værende og kjøpt av forbrukere på konsummarkedet. Dette åpner muligheter for å forsyne et spennende marked på nær 40 millioner innbyggere med økende etterspørsel etter nye fiskeprodukter.
Det foregår også forandringer i strukturen av den polske sjømatimporten. Til tross for svært høye priser på laks, steg ikke bare verdien av lakseeksporten (+56 prosent år til år), men også mengden (+11 prosent) av laks eksportert til Polen. Ved siden av hel laks og pelagisk fisk, kjøper polske aktører laksefileter (ti tusen tonn – nest største marked i EU), ørret og torsk. Polen er blitt største importør av norsk frossen torsk i EU (9 tusen tonn). Også fersk norsk torsk vinner markedsandeler (over to tusen tonn). Både detaljhandel og industrien i Polen er åpne for nye råvarer og produkter innenfor sjømat.
Mulighetene styrkes av den pressede situasjonen som fiskeforedlingsindustrien befinner seg i. Den økte konsumetterspørselen har ført til en storslått satsning på ferske, ferdigpakkede, fiskeprodukter distribuert av lavpriskjedene i Polen, som tilsammen representerer over 3000 butikker og har ambisjoner om vekst. Retail-kjedenes markedsmakt, kombinert med høyere råvarepriser, tærer på foredlingsindustriens marginer. I en slik situasjon vil et tettere samarbeid mellom råvare- og foredlingsaktørene kunne føre til høyere verdiskapning lenger opp i verdikjedene, gjennom produktutvikling og differensiering ovenfor sluttkundene.
Det polske sjømatmarkedet er forventet å fortsette å vokse i fremtiden. Marine Harvest oppkjøp av polske Morpol kan varsle en generell revurdering av strategi mot Polen. Gjennom tettere samarbeid med polsk foredlingsindustri og økt kunnskap om det polske forbrukermarkedet, kan norske aktører tjene på mulighetene i et økende konsummarked. Dette forutsetter derimot at flere norske bedrifter må forlate sin strategi med kun å være råvareleverandør. Nøkkelen kan ligge i Polen.
I sammenheng med besøket fra Polen, arrangerer Innovasjon Norge 4. mars en paneldebatt for utveksling av ideer om verdiskapning gjennom tettere samarbeid mellom representanter for norske eksportører og de største prosessingsaktørene i Europa.