Opplaget stuper

422

Fiskeribladet Fiskaren fortsetter sitt dype opplagsfall. I 2013 raste avissalget med åtte prosent.

Landets største papiravis for fiskeri- og oppdrettsnæringen så opplaget falle til 6.530 stykk ved utgangen av 2013. Det er et fall på åtte prosent på ett år. Det fremgår av den dagsferske oversikten for opplagstall for norske aviser, offentliggjort av Mediebedriftene.no.

I 2006 hadde avisen Fiskaren et opplag på 9.600 eksemplarer. Det var før avisen kjøpte den noe større konkurrenten Fiskeribladet. Etter det har de to blitt fusjonert til Fiskeribladet Fiskaren. Åtte år etter har altså det sammenslåtte avishuset et samlet opplag som er 32 prosent lavere enn det Fiskaren hadde alene i 2006.

Fra og med 2005 har Fiskaren mottatt 40 millioner kroner i pressestøtte. I tillegg til disse subsidiene nyter avisen, som alle andre papiraviser, fordelen av nullmoms. Nettaviser må betale 25 prosent moms.

Fiskeribladet Fiskaren, som utgis tre dager i uken, er eid av IntraFish Media.