– At lakseprisen er så pass høy gjør at europeiske forbrukere kvier seg for å kjøpe, betyr ikke noe når andre er villige til å betale mer, sier analytiker Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets til iLaks.
Den høye lakseprisen gjør at flere forbrukere i Europa har begynt å se seg om etter alternativer til laks. Rapporter fra flere europeiske land viser at noen grupper som har vært stabile kjøpere av laks, nå har begynt å reagere på prisnivået.
– Høyere priser gir lavere konsum, så enkelt er det, sier Giskeødegård til iLaks.
Men med en situasjon der etterspørselen etter laks er høyere enn produksjonen, da vil laksen finne frem til de som vil betale.
– Når etterspørselsveksten er sterkere en tilbudsveksten, så gir det høyere priser. Det betyr at man selger mindre laks til i de prissensitive markedene i Europa, mens det selges mer til markeder i fremvoksende økonomier, som har en helt annen betalingsvilje enn det man ser i etablerte markeder i Europa. Det er den viktigste dynamikken i markedet, slik jeg ser det, sier Giskeødegård.