Etter fem og et halvt år i kredittforsikringsbransjen har Olav Telset funnet ut at tiden er moden for å stå på egne bein. I ryggen har han den franske kredittforsikringskjempen Coface, og det første målet er norske fiskeeksportører.
For de fleste bedrifter er det en selvfølge å ha forsikring av maskiner, bygninger og biomasse. Men for mange er kundefordringene den største posten i balansen – og den står ofte uforsikret. Det er her kredittforsikringsselskapene kommer inn.
Mange bedrifter sliter med likviditeten og å få inn penger raskt. Dette problemet kan avhjelpes med kredittforsikring. Innen eksport av sjømat er kredittforsikring svært utbredt. Her til lands er den største spilleren GIEK Kredittforsikring som er eid 100 prosent av Staten, deretter kommer Atradius og Euler Hermes. Nå har en ny spiller meldt seg.
Oslo-mannen Olav Telset har fem og et halvt års fartstid i Euler Hermes, men vil nå satse på egenhånd med selskapet Valo Risk Management AS. Med seg får han det franske kredittforsikringsselskapet Coface. Coface er nest størst i verden, og omsatte for 1,6 milliarder euro i 2012. Selskapet ble etablert i 1946 og har 4.400 ansatte i 66 land.
– Gjennom partnere er de direkte og indirekte representert i 97 land totalt, kommenterer Telset til iLaks.
Telset har frem til nylig arbeidet for Euler Hermes, men har nå signert en eksklusiv agentavtale og vil nå som den eneste representere Coface i Norge.Telset har nesten fem og et halvt år i Euler Hermes bak seg. Han er utdannet MBA i finans, og har bakgrunn både som gründer og finansanalytiker for en bank i USA.
– Jeg interesserer meg for regnskap og finans. Det er viktig å kunne utfordre kredittanalytikere og analysere selskapene selv, og dermed kunne rådgi kunden på en best mulig måte, påpeker han.
Han tror det er et godt potensial for å kapre markedsandeler i det norske markedet.
– Det er fordi jeg har sett på hva en bør og ikke bør gjøre i markedet. Coface og jeg tenker likt. De gjør ting med produktene sine som gir bedre fleksibilitet og forutsigbarhet, mener han. – Som jeg tidligere har sett har vært et problem for kundene, legger han til.
Telset beskriver seg som en kundenes mann. – Skulle jeg gjøre noe nytt, ville jeg gjøre det på mine premisser. Mange eksportører er villige til å betale mer for en bedre forsikringsdekning, sier han og legger til at dette vil de nå få muligheten til gjennom Coface.
– Det er ikke så mange som leverer kredittforsikring. Jeg tror det er et kjempepotensiale der ute, men da må en gjøre det riktig, sier han, og peker særlig på kundefokus – at de føler seg ivaretatt og at avtalene er bygget på deres egne behov.
Telset understreker viktigheten av å kunne vurdere risiko.
– Det er viktig å kjenne bransjen og å ha vært ute på anleggene og sett kundene i øynene – ikke bare sitte på et kontor i Oslo og tro en kan alt om for eksempel fiskeri. Jeg har et helt team i ryggen, men det er meg som har den daglige dialogen.
Primært er det eksportnæringen han satser på. I tillegg til fiskeri og havbruk er det de store selskapene innen metaller og industri. Han går etter lavthengende frukt først – de som har et forhold til kredittforsikring.