iLaks følger, som eneste avis, det som kan bli den best leste artikkelserie i laksebransjen i 2014: Drakampen mellom Marine Harvest/Morpol og fem polske røykerier med flere titusener av tonn laks på innkjøpslisten. Kritikerne har så langt fått fremme sitt budskap anonymt – til motpartens irritasjon. Hvorfor har de det?
Backet opp av Marine Harvests stadig mer mannsterke kommunikasjonsavdeling angriper en velforberedt og offensiv Marine Harvest-sjef Alf-Helge Aarskog idag grupperingen av fem polske røykerier som hevder Morpol dumper laks i det tyske markedet. Han er tydelig og han er på krigstien. Aarskog radbrekker påstandene «fra det som blir oppgitt som navnløse kilder og rykter», sier han til iLaks.
Den polske grupperingen er en navnløs kilde. Selv om den er relativt lett identifiserbar for alle som har laks å selge, er den anonym. Men med majoriteten av all laks som selges til Polen (eks-Morpol) snakker vi svært store spillere i Europas foredlingsindustri. Polen kniver hver uke med Russland og Frankrike som Norges aller største og dominerende laksekjøpere. Aarskog og Marine Harvest vet utmerket godt hvem kilden er.
Hvorfor gir vi denne gruppen spalteplass?
Først og fremst fordi dette, i vår verden, er av vesentlig samfunns- og bransjemessig betydning. Beskyldningene har vært kjent i laksemarkedet lenge, og det er på tide noen snakker om «elefanten i rommet»: Alle vet den er der, men ingen tør snakke om den.
Hvis det blir en rettsak, noe som fremstår som svært sannsynlig, vil denne åpenbart bli høyt profilert i finansmediene. Da vil beskyldningene uansett få en klar avsender, ja, kritikerne blir bokstavelig talt røykt ut.
Forpostfektningene før en eventuell rettsak er uansett relevante og gir et unikt innblikk i handlingsmønsteret til Marine Harvest/Morpol – både på kjøp og salg av laks. Og bare det er interessant å følge for enhver lakseobservatør. Dette er en viktig prinsipiell sak. Og det er ikke til å stikke under en stol at den skaper et sjeldent stort leserengasjement.
Det er viktig å presisere at iLaks ikke tar stilling til skyld i denne saken. Vi er unbiased, som det heter på nynorsk, i rollen som formidlere av det de to partene opplever er faktum i saken.
iLaks følges av en lang rekke nasjonale medier, og vi vet at flere riksmedier nøye vurderer å følge opp saken. Deres ankepunkt er bruken av anonyme kilder. Vi har gjort en annen redaksjonell vurdering – og står for den.
Når det er sagt, Marine Harvest/Morpol er, uten sammenligning den største kjøper og selger av laks i verden. Det kan straffe seg å gå opp mot denne. For kunne håndtere stoffet riktig, og med armlengdes avstand til begge parter, er uavhengighet avgjørende. Som en annonsefinansiert avis, med mange små kunder, er det enkelt. Det hadde ikke vært like enkelt å dekke denne saken dersom avisen var (i all vesentlig grad) abonnementsfinansiert – med Marine Harvest/Morpol som den klart største enkeltstående lesergruppen.