Når nettene blir rene

902

Inntil fem prosent av kostnadene for et oppdrettsanlegg er knyttet til nøter. Industribedriften Steen-Hansen Havbruk jobber hver dag for å holde nøtene sterke og rene for fiskeoppdretterne.

Duften av Friele frokostkaffe ligger som et teppe over Midttun. Noen hundre meter fra Mr. Frieles velduftende produksjonsanlegg ligger en annen godt voksen Bergensbedrift: Steen-Hansen. For vestlendinger flest er bedriften kanskje mest kjent for sin utmerkede dekkbeis. Denne ble imidlertid solgt ut av bedriften for fire år siden til Flügger, som holder til en kort spasertur lengre inn langs Ulsmågveien. Nå er det oppdrettsnæringen som er viktigst for 82 år gamle Steen-Hansen.

– Vi har holdt på med oppdrett siden 1983. Det er en familieeid bedrift, eid av Steen-Hansen-familien, forteller Bjørgolfur «Bøggi» Havardsson til iLaks. Han leder bedriftens havbruksavdeling.

Det er en ny, usedvanlig varm aprildag. En skarp vårsol speiler seg i vinduene til kontorbygget. Havardsson loser iLaks’ utsendte rundt på industrieiendommen på Midttun, like sør for Bergen.

s6 s1 s8

Steen-Hansen er engasjert i to sektorer, henholdsvis oppdrett og industriell maling til hunonitt og veimerking. Det førstnevnte området er klart viktigst, med nær 80 prosent av aktiviteten.

– Vi jobber med impregnering av nøter, antigroemidler og net-coating. Det er produkter for å hindre at en spyler i stykker nøtene eller at nøtene skades av sol, forteller Havardsson.

Hovedproduktet er kobberholdig, rødfarget med en milkshake-aktig konsistens.

s4 s2 Gigantmikroskopet_English (2)

Produktene selges til oppdrettere, gjennom notleverandører og deres servicestasjoner langs kysten.

– Det funker veldig godt. Vi besøker og rådgir våre oppdrettskunder hele året, med sterk fokus på kunnskapsspredning og deling om biologi knyttet til groe. Vi baserer mye på ”Den lille groeboken”. Med utgangspunkt i den holder vi også kurs for oppdrettere med hensyn til biologi, mekanismene bak groen – og artsgjenkjenning.

s5 a11 s11

”Den lille groeboken” er nå trykket i 7.000 eksemplarer. Markedsjef Rolf Mork-Knudsen merker et betydelig udekket behov for informasjon om temaet.

– Vi har levert skolesett, til Universitetet i Bergen, småbåthavner og selskaper som spyler, sier Mork-Knudsen.

Steen-Hansen-konsernet omsatte for 155 millioner kroner i 2012. Selskapet er en av markedslederne i Norge, i Chile og er en ledende aktør i Storbritannia.

– Er dere en konkurrent til AKVA Groups EcoNet?

– Nei. Vi leverer ikke nøter eller notmateriale. Vi leverer beskyttelse og anti-groemidler for notløsninger levert av andre. Vi ser positivt på teknologisk utvikling innen not, og tilpasser eller spesiallager produkter for nye produkter som tas i bruk. Vi jobber med notprodusentene, og er begeistret for den innovative bransjen som havbruk er.

– Tre til fem prosent av driftskostnadene til et oppdrettsanlegg er relatert til groe, herunder spyling, skifting og håndtering av nøter, sier Mork-Knudsen for å sette virksomheten i perspektiv.

– Vi driver med fouling management, groe administrasjon er ikke noe godt norsk begrep, sier Havardsson.