Synlighet konverteres til salg. Hver dag.
Aqua Nor-messen står for døren. Det er to år siden sist. Neste uke braker det løs. 20.000 mennesker er ventet inn dørene på det overfylte messearealet i Trondheim.
Den store havbruksmessen har forlengst vokst ut av det den en gang var. At den kun arrangeres annethvert år, i et så kjøpesterkt og hurtigvoksende marked som lakseoppdrett, er i selv selv et mysterium.
Synlighet
For behovet for synlighet, anledning til å vise frem sine nyutviklede og ofte høyteknologiske produkter, er skrikende.
Hos oss i iLaks kunne vi utvilsomt solgt ut samtlige annonseplasser fem ganger både denne og neste uke – i anledning Aqua Nor. Og vi er neppe alene om det.
Men frykt ikke; i fagpressen er synligheten 365 dager i året. Hvert år.
Vinne hjertene
«A man who stops advertising to save money is like a man who stops a clock to save time,» uttalte en gang Henry Ford.
Bilpionéren visste hva han snakket om.
- Les også: Såpekokere, opplag og annonser
Ford var en tilhenger av enkelthet, utholdenhet og lave kostnader. Han sa at hvis du klarte de tre tingene ville du vinne hjertene til kundene.
Reklametid
Det gjorde han til gangs med Mustang.
Under verdensutstillingen i New York i 1964 ble den splitter nye Ford Mustang lansert. Da sportsbilen entret markedet i april, kom den på førstesiden i både Time og Newsweek. Ford fulgte opp med å booke reklametid på alle landets tre riksdekkende kabel-tv-stasjoner. Etterspørselen var feberhet. Køene var så lange utenfor bilutsalgene at Ford måtte få politi til å holde kontroll. Ford solgte en million Mustanger i løpet av 18 måneder. De kunne ikke produsere Mustang raskt nok.
Det er akkurat denne synligheten og reklametiden selgerne på Aqua Nor håper å kapre i trønderhovedstaden neste uke.
Sees vi der?