– Når forbrukerne slutter å kjøpe laks, slutter de helt å kjøpe sjømat, sier Frank Green, leder av sjømat for britiske dagligvarekjeden WM Morrison Supermarkets til Undercurrent. Han tror laksemarkedet kan doble seg i størrelse med «rett pris».
– Den lange perioden med høye laksepriser tvinger forhandlere, inkludert Tesco, Morrisons og Asda, å sende prisøkningen over til forbrukerne, som sannsynligvis vil ha en innvirkning på etterspørselen, forteller Green til Undercurrent News.
Et bredere problem for sektoren er dette også har en innvirkning på salget av annen fisk og sjømat.
– Halv pris tilbud er det som driver volumer. Vi har akkurat satt opp lakseprisene, og vi får se hvor mye etterspørselen faller av, sier han.
– Når du mister laksekunder, mister du også annen fisk. Kundene vil handle ut av kategorien. Utfordringen for oppdretterne er å finne den rette balansen, påpeker Green.
– Til rett pris, kan de doble størrelsen på laksemarkedet. De må huske på prisen som en forbruker sier: Ok, jeg vil ikke betale det, og jeg vil da slutte å kjøpe fisk, sier han.
Morrisons er en av flere britiske supermarkedkjeder som har økt laksepris til forbrukere i de siste ukene, eller, som i tilfellet med Tesco, har kuttet produktvekten.