Merkes på kjøttvekten

569

Glem Nortura, Cardinal Foods og Nordfjord Kjøtt. De er ikke i nærheten av å være landets ledende proteinprodusent.

De dominerer i ferskvarediskene til norske dagligvarebutikker. Men de matcher ikke landets største proteinprodusent. Det er nemlig Marine Harvest. Lakselokomotivet slaktet 392.000 tonn fisk i fjor. Det er mer proteintonnasje enn alle norske kjøttprodusenter til sammen.

En skal ikke ha vært mange timene i Norge før en har konsumert ett eller flere av Norturas produkter. Enten det er baconpølse, entrecote eller svinekoteletter – Nortura har som regel en finger med i spillet. Matvarekjempen slaktet i 2011 219.593 tonn kjøtt. Det holdt til en omsetning på 19,2 milliarder kroner. I Norturas portefølje inngår blant annet merkevarene Prior og Gilde. I motsetning til de fleste norske lakseoppdrettere har Nortura sett sine slaktevolumer falle tilbake de siste tre år.

Et godt stykke etter Norturas størrelse kommer Nordfjord Kjøtt, som omsatte for 1,8 milliarder kroner i 2011. Stryneselskapet er hoffleverandør av kjøtt til blant annet Rema 1000.

Ikke fullt så kjente Cardinal Foods står bak merkevaren Den Stolte Hane (som produseres av Jærkylling). Cardinal Foods omsatte for 817 mill i 2011. Dersom en fordeler denne omsetningsverdien etter snittprisen for laks i 2012, tilsvarer dette et slaktevolum av laks på cirka 30.000 tonn. Til sammenligning var det syv norske lakseoppdrettere som slaktet mer enn 30.000 tonn fisk ifjor. Så veien opp til de store lakseselskapene er med andre ord ganske lang.