De er ikke flere enn at hele lokalsamfunnet kunne fått plass i åtte turbusser. Et rynkefritt renommé og offensiv rekruttering av flinke folk er helt avgjørende for fremtiden til Lovunds oppdrettsbedrifter. Her er det mange som har mye å lære.
404 innbyggere. Flere bor det ikke på Lovund. Blir det en skikkelig influensa-epidemi, kan de fort falle under 400. De har ingen å miste. Likevel, de produserer og selger årlig oppdrettslaks for to milliarder kroner. For å kunne fortsette med det, trenger de smarte hoder og ivrige hender. Idag og i morgen.
For å få det til må de ha en rikholdig verktøykasse. Her er samfunnsbevisste eiere, hardtarbeidende ledere, oppmerksomme og fleksible arbeidsgivere – som fremfor alt spiller på lag med sine egne. De tar lokalsamfunnet på alvor. De kan ikke annet.
For det er ingen selvfølge at barn og ungdom på Ytre Helgeland ser for seg en yrkesfremtid med verken laks eller fiskeri. Det er slett ikke en selvfølge at de vil eller kan bo her ute i havgapet heller. Næringsvirksomhet og arbeid er første bud og en grunnleggende forutsetning. Er det ikke arbeid her, er det heller ikke «lys i husan».
En ting er sikkert. De får det ikke gratis. På Helgeland, som mange andre steder langs kysten vår, er det tøff konkurranse fra en oljenæring med dype lommer. Konkurransen om arbeidskraft er også fra mer urbane strøk. Bodø, Mosjøen eller Trondheim. Landfaste med trafikklys, wraps og kaffe latte.
Lovund og Træna er dramatiske og vakre. Trassige kampesteiner står de rett opp av havet. Med mye vær. Her kan en ligge ofte og lenge værfast i vintermørket.
Derfor går oppdrettsnæringen offensivt til verks. Seinest illustrert ved denne ukens laksecamp. Like selvsagt som å tilrettelegge for en symbiose av opplevelser og flerfasetterte oppdrettsfag bruker arrangøren media aktivt for å gi tiltaket ekstra kraft. Tillit og omdømme går hånd i hånd. Ved å legge saken ut i et åpent nettmedium, som for eksempel iLaks, «går saken viral», drevet av delinger og «likes» på Facebook. Det gjør ikke bare saken til den i særklasse mest leste saken på iLaks det siste døgnet, men det sprer budskapet. Som en lyngbrann. Ikke minst siden målgruppen, unge lesere, er ivrige brukere av sosiale medier.
Lovundlaks og Nova Sea er begge blant landsdelens eldste og mest robuste oppdrettsbedrifter. iLaks har tidligere kåret Nova Sea til den mest lønnsomme av alle de større lakseoppdretterne i Norge de siste åtte år. Men det er ikke på grunn av sin plassering i havgapet halvannen times båttur nordvest for Sandnessjøen – det er på tross av.
Ingen skal tvile på at de nevnte bedriftene har lokalsamfunnets ve og vel på topp på timeplanen. Hver eneste dag. Nova Sea har til og med risset inn Lovund og Trænas konturer i sin egen logo.
I kampen om synlighet og oppmerksomhet fra neste generasjon havdyrkere tar Lovund-samfunnet selv regien. Her er det mange bedrifter i landets havbruksnæring som har mye å lære. For denne bransjen er fremfor alt en distriktsnæring – dette er et tema som angår atskillig flere enn Helgelandsoppdretterne.