Sterke laksepriser driver etterspørselen etter utstyrsprodusent Marels produkter. – Det er klart at det gir kundene muligheter for å investere, sier regionsjef Stein Hendnes.
– Markedet har vært stabilt de fire-fem siste årene med god vilje til å investere, utnytte råstoffet best mulig og rasjonalisere, sier Stein Hendnes. Han er regionsjef for Skandinavia i Marel.
– Problemet i Norge har vært tilgang på arbeidskraft. Bedriftene har vært opptatt av å erstatte manuell arbeidskraft med teknologi, sier han.
Hovedproduktene til Marel er automatisk laksepakking. Selskapet tilbyr en komplett produksjonslinje fra levering av hel levende laks fra innveiing til filetering, trimming og reinskjæring eller eventuelt helpakking, pakking og palletering.
Gode laksepriser drar etterspørselen for utstyrsprodusentene. Laksepriser som snuser på 40 kroner kiloet gjør noe med kjøpekraften til kundene.
– Det er klart at det gir de muligheter for å investere. Klimaet for investering går i takt med lakseprisen. Men vi ser også at i en slik situasjon planlegger de med en lengre horisont med hensyn til kapasitet – de planlegger gjerne en dobling av kapasiteten, siden de vil få en økning fremover, påpeker Hendnes.
Marel er tilstede i alle lakseproduserende regioner.
– Vi er også i foredling – slicing og røking av laks og utstyr for porsjonering, sier Hendnes.
Den store volumveksten i laksemarkedet foregår i Chile.
– Chile har vært veldig stille lenge, men i og med at volumet er på vei opp ser vi mulighetene, sier han, og legger til at Marel nylig fått en kontrakt med Aqua Chile.
– Vi opplever gode tider på etterspørselssiden. Ja, det har det vært siden dippen i forbindelse med kollapsen i Chile 2007-2008, sier han.
Marel leverer teknologi og utstyr til kylling, rødt kjøtt og sjømat.
– Sjømat er i hovedsak til oppdrettslaks og hvitfisk. Foredelingen er 75 prosent laks og 25 prosent hvitfisk, avslutter Hendnes.