Løfter omdømmet

434

For andre gang på et par uker lekker Marine Harvest en nyhetssak, og får god spalteplass, hos landets største avis. Det er en klok strategi og et viktig steg for å løfte både omdømme og oppmerksomhet for næringen.

Det var ikke fritt for at det var litt murring på pressebenken blant bransjens egne journalister under FHL-årsmøtet i morges. For andre gang på kort tid går børslokomotivet Marine Harvest til VG med nyheter egnet til å kapre både overskrifter og lesertrafikk.

Marine Harvest har de siste årene bygget ut en stadig sterkere PR- og kommunikasjonsavdeling. I visse tilfeller, som dette, kan de velge å hoppe over den sedvanlige fagpressen og heller ta sakene direkte til riksmedia. Da er landets største tabloidavis, med tre millioner unike brukere, et slagkraftig alternativ.

Kommentar: Aslak Berge
Kommentar: Aslak Berge

At Marine Harvest tar steget ut, og velger å rense selskapets fiskeolje for miljøgifter er kanskje ikke en stor sak målt etter reell mattrygghet. Til det er miljøgiftene i laksen for mikroskopiske til at det har noen praktisk betydning.

Men omdømmemessig er dette utvilsomt en «gladsak». Oppdrettsnæringens fiender er mange og frittalende. Og mange av dem har gode kontakter inn i de ledende nyhetsredaksjonene – både her til lands og i utlandet. Oppdrettsnæringen har de siste fire-fem år ført en kamp om sitt rennomé i den norske opinionen. Det har ikke vært en spesielt seierrik kamp.

Den kanskje mest effektive måten å drive omdømmebygging på er å løfte frem gode historier der en bedrift tar samfunnsansvar – og ikke nødvendigvis tenker profitt. Det gjør Marine Harvest i denne sammenhengen.

Når en har en så god historie å fortelle, er det avgjørende å få høye trafikktall og nå flest mulig lesere. Da må en bruke aviser med gjennombruddskraft – og ikke nøye seg med lukkede fagblader og aviser for bransjens egne.

For ordens skyld, iLaks er 51 prosent eid av Schibsted-konsernet som også eier VG.