Løfter lakseprisen 20 prosent

496

Prissetteren i Europas største forbrukermarked, Aldi, øker prisene på frosne lakseporsjoner med 20 prosent. Den tyske lavpriskjempen gir oppdrettslaksen en prispremie, samtidig som den selger villaks med betydelig rabatt.

Aldi selger nå 250 grams pakker med frosne porsjoner av norsk oppdrettslaks for 3,59 euro. Det er et hopp fra 2,99 euro for en uke siden. Et prisløft på 20 prosent er vesentlig, og flere internasjonale fisketradere iLaks har vært i kontakt med peker særlig på prisdifferansen til villaks.

Aldi er prissetteren i det store tyske laksemarkedet. Når billigkjeden justerer sine salgspriser, kommer normalt de øvrige tyske supermarkedkjedene raskt etter.

– Aldi har 3,59 – de øvrige 2,99 til 3,29. Det vil si at denne justeringen er ennå ikke kommet, kommenterer en tysk trader til iLaks.

Samtidig selger Aldi porsjoner med villaks for atskillig mer overkommelige priser.

– Men villaks koster 1,99 euro i alle butikker. Det er et signal at en retailer er så hard – går ned i salgspris på et produkt hvor der er høy substitusjonsgrad og samtidig egenhendig hever prisen med 20 prosent på den oppdrettede laks. Det er tankevekkende, sier han, og peker på dette som et kroneksempel på «demand destruction».

De store tyske supermarkedkjedene som Aldi, Lidl og Metro er i vesentlig grad forsynt av polske foredlingsbedrifter. Det polske storrøykeriet Suempol eksporterer 80 prosent av sine lakseprodukter. Ifølge konsernsjef Monika Siecinska-Jaworowska er Tyskland det klart viktigste markedet for Suempol. Den aller største polakken, Marine Harvest-datter Morpol, har alene 65 prosent av leveransene av røkelaks til det tyske markedet.