I løpet av den første måneden på luften har hele 11.418 brukere vært inne og lest saker på 213.179.57.190. Fokus på stoff som leserne etterspør, samt utstrakt bruk av sosiale medier er nøkkelelementer bak den sterke veksten.
iLaks ble lansert midt under North Atlantic Seafood-konferansen i første uken av mars. Av de godt over 11.000 unike brukerne som så langt har lest iLaks, er (og mest interessant) 4.078 returnerende lesere, ifølge Google Analytics. Og veksten er fortsetter – i høy fart. Bare den siste uken har lesermassen økt med over 30 prosent.
Åpningsmåneden har vært preget av høy aktivitet i den ferske nettavisen. Dekningen av North Atlantic Seafood Conference, FHL-årsmøtet, Pharmaq-salget og Russlands-sakene har vært viktige bidragsytere til trafikken.
– 4.078 unike og returnerende brukere allerede den første måneden er milevis over forventningene. Allerede nå er iLaks etablert som en av de ledende nettaviser innen sjømat, sier en storfornøyd iLaks-redaktør Aslak Berge, og legger til: – Markedet er åpenbart fullmodent for konkurranse og nye impulser.
– Det bør være mulig å øke lesertallene vesentlig i tiden fremover, særlig siden avisen er, og fortsatt vil være, gratis. Dette er en radikal forskjell fra de fleste av konkurrentene. En gratis avis har ingen oppsidebegrensning på trafikken, påpeker han.
– Annonsørene er opptatt av trafikk, og da jakter vi på det. En viktig del av strategien til iLaks er å skrive om det som erfaringsmessig er det klart mest etterspurte stoffet i fiskeripressen. Til tross for at vi har få ansatte, satser vi på en høy redaksjonell produksjon – uten å gå på akkord med kvalitet. Den første måneden har iLaks publisert 171 saker. Justert for helger og påskefri, betyr det temmelig nøyaktig åtte artikler per dag.
Et nøkkelverktøy i jakten på nye lesere er utstrakt og bevisst bruk av sosiale medier. Særlig Facebook og Twitter har vist seg som massive trafikkgeneratorer.
– Skulle en lansere en avis på markedet for 10-15 år siden, måtte en stå på torget å rope, dele ut aviser og visittkort eller spandere halvlitere på Brüssel-messen. I 2013 er det helt andre muligheter for å fange oppmerksomheten. Effekten med å bruke sosiale medier for å spre et budskap er formidabel – særlig hvis avisen er gratis og uavhengig av passord, sier Berge.