Under sommerens AquaVision vil forfatteren bak boksuksessen «Brick by Brick: How LEGO Reinvented its Innovation System and Conquered the Toy Industry”, professor David Robertson presentere hvordan Lego snudde seg fra en merkevare som feilet, til å bli det friskeste, mest lønnsomme og hurtigvoksende selskapet i leketøysbransjen.
I akvakulturnæringen har det tradisjonelt vært to hovedårsaker til suksess; innovasjon som reduserer kostnader og forbedrer konkurranseevnen, og investeringer i markedsutvikling som øker etterspørselen i nye geografiske områder, i nye konsument segmenter eller øker antall produkttyper.
For mange industrier er innovasjon en garanti for framtidig suksess, men i LEGO’s tilfelle ble innovasjon nesten slutten for det ikoniske merkeselskapet. I 2003 hadde LEGO skapt en overflod av innovasjoner og fulgt gode råd fra eksperter. I realiteten var selskapet nesten konkurs og satt med produkter som ikke slo an hos kundene. Under AquaVision 2014 vil Professor David Robertson se nærmere på hvordan LEGO snudde seg fra en merkevare som feilet, til å bli det friskeste, mest lønnsomme og hurtigvoksende selskapet i leketøysbransjen.
Fra 2002 til 2010 var Professor David Robertson LEGO Professoren hos Innovasjon og Teknologi ledelse ved «Switzerland’s Institute for Management Development (IMD)». Han er også forfatteren bak boksuksessen «Brick by Brick: How LEGO Reinvented its Innovation System and Conquered the Toy Industry”. Forbes nominerte boken til beste forretningsbok i 2013, skriver AquaVision i en pressemelding.
AquaVision arrangeres annet hvert år i Stavanger, og forretningskonferansen tiltrekker seg et bredt spekter av toppledere fra akvakulturindustrien. I år arrangeres konferansen 16.-18. juni og organiseres av Nutreco og Skretting i samarbeid med DSM Nutriontional Products og DNB. Blue Planet bistår med gjennomføringen av konferansen.
AquaVision vil samle et bredt spekter av internasjonale foredragsholdere og gi en flott kombinasjon av informasjon, meningsutvekslinger og nettverksmuligheter. Temaene for AquaVision 2014 er ‘Meeting tomorrow today’ og gjennom et to dagers program vil man diskutere de tre hovedtemaene “Feeding 9 billion people”, “The blue revolution” and “Beyond tomorrow.