Norske sjømatbedrifter har et uutnyttet potensiale i mulighetene som ligger i merkevarebygging. Derfor har Innovasjon Norge og Norges Handelshøyskole (NHH) utviklet «Markedskompetanse for norsk sjømatnæring».
Nøkkelpersoner i bedrifter i hele landet og gjennom hele verdikjeden har nå mulighet til å øke sin kunnskap og kompetanse for å øke verdiskaping og lønnsomhet i sin bedrift. Kurset tilbys også leverandører av produkter og tjenester til sjømatnæringen.
– Et inspirerende, lærerikt og motiverende kurs som anbefales alle som jobber i sjømatnæringen. Skal vi være verdens fremste sjømatnasjon kreves det at vi har kunnskap om strategi, forbrukertrender, markedsføring og omdømmebygging. I tillegg til fagkunnskap gir kurset en unik mulighet til å knytte kontakter innen næringen, sier Monica Seternes i SalMar Sales som har gjennomført kompetanseprogrammet.
Så langt har seks kull med til sammen 180 deltakere gjennomført programmet som gir 30 studiepoeng. Kurset går over ett år med seks intensive samlinger; samlinger i Bergen, én i Tromsø og én samling i utlandet.
Programmet dekker fagområder strategi og merkevarebygging. NHH tilbyr internasjonalt anerkjente forelesere og veiledere i fagene. Gjennom bruk av cases, oppgaveløsning relatert til egen bedrift og omfattende veiledning, fagene strategi, merkevarebygging, markedsføring og allianser, skal deltagerne få økt kompetanse som vil øke mulighetene til norske sjømatbedrifter å lykkes internasjonalt.
– Norske sjømatbedrifter går glipp av store inntekter fordi de ikke utnytter mulighetene som ligger i effektiv merkevarebygging. Alle kan skape vekst og lønnsomhet gjennom utvikling av egen merkevare, sier professor Magne Supphellen ved Norges Handelshøyskole.
Merkevarebygging er et av fagene man har på kurset og her får deltagerne tilført ny kunnskap hvordan tilpasse bedriftens konsept til markedets behov, og dermed øke verdiskaping og lønnsomhet.
– NHH leverer et kompetansetilbud som har en ideell sammensetning av teoretiske modeller og praktiske case fra næringen. Vi opplever at sjømatbedriftenes investeringer i dag har en bedre forankring i markedsorienterte strategier, sier Petter Ustad, ansvarlig sektor sjømat, Innovasjon Norge.