Kommunikasjonssjefen i Marine Harvest om navneskiftet: – Vi har gjort hjemmeleksen vår

Nyheter
1954

Ola Helge Hjetland mener bytte av navn fra Marine Harvest til Mowi er godt gjennomtenkt.

Det er gått over et døgn siden Marine Harvest nærmest sjokkerte omgivelsene med nyheten om at selskapet skifter navn til Mowi.

Meningene om byttet har vært mange. Professor Leif Egil Hem ved Norges Handelshøyskole sier det er ingen gode argumenter for det nye navnet, bortsett fra at det er kortere. 

Diskusjonen på Twitter, nær sagt naturligvis, tok også av. Ikke alle tilbakemeldinger var positive.

Kommunikasjonssjef i Marine Harvest, Ola Helge Hjetland, sier derimot at de har fått «svært god tilbakemelding» på navneskiftet.

– For enkelte, som ikke har satt seg inn i argumentasjonen for navnebyttet og historien til selskapet, kan det nok fremstå fremmed og tilfeldig. Men navnet er godt forankret i selskapet og historien om den norske havbruksnæringen, sier Hjetland til iLaks.

FOTO: Trine Forsland

– Gjort hjemmeleksen
Navnet Mowi kommer fra gründeren Thor Mowinckel, som på 60-tallet etablerte oppdrettselskapet, som senere ble Hydro Seafood og deretter Marine Harvest.

– Selv om vi har gått tilbake til et tidligere navn, har vi selvsagt gjort hjemmeleksen vår.

Ifølge Hjetland er det gjort grundige markedsundersøkelser i en rekke markeder, og budskapet var klart.

– Vi fikk tydelig tilbakemelding fra forbrukerne om at Marine Harvest ikke var et godt navn på en merkevare.

På Twitter skrev Hjetland at selskapet lenge har vært klar over at navnet «Marine Harvest» gir engelsktalende forbrukere dårlige vibber. Til iLaks forklarer han hva som ligger bak denne uttalelsen.

– Markedsundersøkelser viser at flere forbrukere, som tidligere ikke har hørt om Marine Harvest, dessverre mener navnet høres ut som man utnytter havet på en dårlig måte.

For navnet Mowi, er derimot situasjonen en helt annen, ifølge Hjetland.

– Mowi, og den historien vi kommer til å fortelle gjennom merkevaren, skårer derimot svært godt. Vi har testet navnet Mowi på mange ulike språk og ikke funnet noen negative assosiasjoner som gir oss grunn til bekymring.

– Krever svært mye av organisasjonen
Merkevaren blir lansert i første kvartal 2019. Totalt 35 millioner euro skal brukes på å utvikle merkevaren.

– Havbruksnæringen har i svært liten grad kommunisert direkte med konsument tidligere. At vi nå lanserer en global, differensiert merkevare betyr at vi må kommunisere med forbrukerne på en helt ny måte. Det krever svært mye av organisasjonen å både rulle ut en slik merkevare, men også å endre måten vi tenker og forholder oss til omgivelsene på, sier Hjetland og fortsetter:

– Men jeg er sikker på at vi skal klare dette.