Denne uken får Tromsø og omegn besøk av 17 kinesiske journalister, samt representanter fra kinesisk pr-byrå og den kinesiske ambassade i Beijing. På agendaen er blant annet å besøke oppdrettsanlegg.
De er invitert hit av svært ulike næringer, men de har likevel et felles ønske, ønsket om å oppleve nordlyset, skriver Boarding.no.
Besøkene er kommet i stand gjennom et bredt samarbeid mellom flere aktører som UD, Innovasjon Norge, Sjømatrådet (NSC), Ambassaden, Scandinavian Tourist Board (STB) m.fl. Hensikten er å fremme norske næringsinteresser internasjonalt og å løfte frem mulighetene som finnes i Nord-Norge.
– Den økte interessen fra Kina er et resultat av langsiktige innvesteringer fra ulike næringer. Nå må relevante aktører se sin besøkelsestid og legge til rette for at landdelen tar sin andel av det stadig voksende markedet, sier Arne Trengereid, adm.dir. i NordNorsk Reiseliv AS.
– Norges sjømatråd arrangerer årlig turer til Norge for å vise frem opphavet til vår fantastiske sjømat. Norge er kjent for sjømat i utlandet på samme måte som Frankrike er kjent for sin champagne. Journalister og medier fra våre viktigste markeder er nysgjerrige, og vil oppleve sjømatens hjemland. Vi arrangerer rundt 40 turer i året for mellom 100 og 150 deltakere. Da får vi vist en unik kombinasjon av hva landsdelen vår har å tilby. Denne gang skal to grupper fra Kina både på havbruksanlegg for å se hvor laksen komme fra, på flere restaurantbesøk, hundekjøring og nordlys-jakt, sier Anne-Grete Skavhaug, kommunikasjonsrådgiver i Norges sjømatråd.