Kinesisk merkevare-suksess for Marine Harvest Scotland

505

Marine Harvest Scotland selger laks for 25 millioner pund etter kun to år i det kinesiske markedet, melder Undercurrent.

Direktesalget til Kina startet opp i begynnelsen av 2011 etter en avtale ble undertegnet mellom skotske og kinesiske myndigheter. Interessen for skotsk laks var stor og det første året ga et salg på ni millioner pund.

– Tradisjonelle kinesiske kunder har ikke lagt stor vekt opprinnelsen til fisken, og Made in Scotland merket var simpelthen ikke nok, sier salgsjef Georgina Wright, salgsjef for Storbritannia i Marine Harvest, til Undercurrent.

– Vi måtte finne en annen måte å tiltrekke dem til vårt produkt, siden vi visste at så snart de hadde opplevd det vil de returnere og sette pris på den konsistente kvaliteten til produktet.

Løsningen var å utvikle en merkevare som passet for det kinesiske markedet. Markedsundersøkelser viste at forbrukere assosierte ord som «god, vakker og verdighet» med laks.

Dette har blitt satt sammen til et gjenkjennende kinesisk ord som uttales på samme måte som «delikat» og er beslektet med «ferskhet, helse og skjønnhet».

Den nye brandingen brukes konsistent over all markedsføring og kommunikasjon og har vært en suksess.

– Vi er glade for responsen to vår merkevare og de inngangene vi har fått inn i dette nye markedet. Å ha nådd 25 millioner pund på så kort tid er fremragende resultat av vårt salgs-team og med en befolkning på 1,35 milliarder har vi fortsatt muligheten for vekst.