– Jeg elsker å være utfordrer

625

Seriegründer Jim-Roger Nordly var førstemann ut da nettverksorganisasjonen Young Fish sparket i gang sitt første fagtreff onsdag ettermiddag. Nordly dro gjennom gullkorn og leksjoner fra eget entreprenørskap.

Young Fish hadde samlet 80 unge mennesker i Handelen og Sjøfartens Hus i Bergen. Og det var venteliste for å lytte til oppdretts-VIP’ene.

Nordly står bak selskapene ACD Pharmaceuticals, Europharma, Polarfeed, Fishguard og apoteket Frisk. Totalt omsetter de for cirka en milliard kroner. – Hvordan det går til neste år vet jeg ikke, det har jeg ikke peiling på, innrømte Nordly.

– Europharma opptrer som apotek for oppdrettsnæringen, forklarte han for de som ikke kjente virksomheten.

– Vi har også vært litt tøff i trynet og etablert et apotek midt på Stortingsgaten i Oslo, bare for å irritere de andre. Det er steikandes artig! Jeg elsker å være utfordrer, sa en opplagt Nordly.

Han presenterte et bilde av en skoletaper, som av faren var blinket ut til å bli fisker i Barentshavet. Han dro gjennom sin gründerhistorie, og begynte med en grundig beskrivelse av da han skaffet seg egenkapital på 250.000 pund med å skrive en noe overbetalt rapport for oljeselskapet Shell.

Når det gjelder forretningsteft, ga han uttrykk for at det var overvurdert: – Jeg tror ikke noen er født med teft. Ikke en gang narkotikahunder er født med teft. Teft er en treningssak, du skal ha teft, du skal time rett og du skal forstå markedet rett, sa han.

Han understreket viktigheten av å ansette dyktige mennesker.

– Den kompetansen du selv ikke har, må du sørge for at de ansatte har. Når du skal ha ansatte må du behandle dem med respekt. Du skal se folk og de skal vite at de blir sett.

Nordly ga også uttrykk for verdien i å prøve og feile.

– Ingen har gått så mye på trynet for meg. Tapte slag har ingen verdi. Jeg har en usedvanlig dårlig hukommelse. Jeg husker ikke ikke det som har gått galt. Gå videre, ikke dvel med ting! Han som er konkurrenten din den ene dagen kan være kunden din neste dag. Te deg og oppfør deg som folk, messet han.

Deretter gikk han videre til en annet gründerklassiker: – Gjør ting enkelt. Forretningsplaner på 24 sider kommer jeg aldri til å lese. Det du ikke klarer å si på to sider trenger du ikke si.

– Ha respekt for faget, men ikke bli fagidiot. Det er ikke et virus som er for lite til at en veterinær er interessert i det.

– Husk at kunden er sjefen, uansett hvor flink du er. Det er kunden som bestemmer om du skal lykkes eller ikke. Du skal forstå det de sier, og gjøre det de vil. Hvis kunden ikke passer inn i forretningsplanen, så er det forretningsplanen det er noe i veien med.

– Vær raus med rosen og smart med belønningene. Jeg er livredd belønningssystemer og bonusordninger, la han til. – Bygg selvtillit, men ikke bli selvgod. Vær så trygg på det du gjør at du kan stå rakrygget.

– Se mulighetene, ta sjansen og jobb som ville helvete! Gjør du det, så er det nesten ingen forretningsidé som ikke lykkes, avsluttet han.