Inspeksjon fra Mattilsynet skapte mye styr for FineFish

Nyheter
0

Det gikk fort i svingene da Mattilsynets inspektører besøkte FineFish sitt anlegg på Sunnmøre nylig.

Det siste året har FineFish bygget om anlegget sitt i Sandshamn til også å kunne håndtere laks. I tillegg til slakteri satser de også på en ny filetlinje. Den 16. oktober dukket Mattilsynets inspektører opp på sjekke hvordan det gikk.

Besøket resulterte i stenging av lokaler og varsel om vedtak om omsetningsforbud på et parti med laks, samt en omfattende rapport og tilsynskvittering. Men allerede 24. oktober ble det meldt fra Mattilsynet at feilene langt på vei var rettet opp. Dette kan styreleder og markedssjef hos FineFish Ole Sande bekrefte.

– Dette er en storm i et vannglass. Og, som Mattilsynet bekrefter, så er vi åpnet opp og er i full drift igjen. Dersom dette var så omfattende som rapporten kan skape inntrykk av, hadde ikke vi vært i drift igjen etter to og et halvt døgn, sier Sande til iLaks.

Mindre alvorlige forhold
Sande understreker at virksomheten på Sandshamn har hatt et langt og konstruktivt samarbeid med Mattilsynet.

Ole Sande er styreleder og markedssjef hos FineFish. Foto: Privat

– Vi har hatt en veldig god og ryddig dialog med Mattilsynet i tredve år, siden vi har drevet med hvitfisk siden midten av 90-tallet, påpeker han.

Riktignok avdekket Mattilsynet noen avvik på det nylige besøket sitt.

– Det er to ting vi er enige med Mattilsynet i, og det har vi ikke problemer med å innrømme. Dette har vi også gjort noe med. Det vi i praksis har gjort er å vaske ned et tak og sette inn en større vifte i et ventilasjonsanlegg. Og så er vi good to go, opplyser Sande.

Han utdyper:

– Der vi har vasket ned, er et lokale som vi ikke har produksjon i per i dag. Mens der vi har satt inn større vifte, det var mindre ventilasjon i filethallen, noe som førte til kondens i taket.

Fryst fisk fra SalMar
Varselet om omsetningsforbud på fisk kom som følge av at Mattilsynets inspektører observerte et parti på nær 21 tonn tint laks som var under filetering. Ifølge inspektørene fremsto den som «blek, spaltet og bløt i fiskekjøtt med varig fingeravtrykk».

Fisken var kjøpt fra Sjømatkompaniet for 30 kroner per kilo. Det var det første partiet som FineFish hadde kjøpt inn for maskinell filetering, for å teste ut den nye fileteringslinjen.

Ole Sande forklarer:

– Dette partiet her var fryst inn noen dager etter slakting. Og da får du gjerne en annen konsistens på fisken. Så det er en læring for oss i dette, da.

– Når det gjelder kvaliteten på fisken som er omtalt, har både vi og Mattilsynet tatt tester. De viser at fisken kan brukes til bits and pieces og blokk. Og dette er lovlige produkter, påpeker han.

Daglig leder Tore Hovland hos Sjømatkompaniet bekrefter at de har solgt fisken til FineFish.

– Vi har hatt en ryddig dialog med FineFish i etterkant av tilsynet fra Mattilsynet, og tar tilbakemeldingen til etterretning. Fisken ble levert i frossen tilstand til FineFish, og ble solgt til FineFish for videreforedling på deres anlegg M416. Vi kjøpte dette partiet med fryst laks med SalMar, og det ble fryst inn på SF222 av SalMar, skriver han i en e-post.

– Ville undersøke så mye som mulig
Det tar tre timer med ferje å reise fra Ålesund, der Mattilsynets lokalkontor ligger, ut til Sandshamn. Ifølge Ole Sande benyttet tilsynets representanter anledningen til å sjekke flere ting når de først tok turen.

– Det ser ut som vi ikke kan noe som helst og har nedstengt i lang tid. Men Mattilsynet er enige i at dette ble et sammensurium av mange ting i en rapport, med sporing, spørsmål om fiskekvalitet og bygningsmessige kvaliteter, sier han.

Sande opplyser at FineFish og Mattilsynet er enige om at dokumentasjonen etter besøket 16. oktober ble en i overkant komplisert affære.

– Jeg har forstått det sånn at, siden det tok såpass lang tid å reise ut til oss, ville de undersøke så mye som mulig av det de lurte på. Deriblant sporingsgjennomgangen på Sego Seafood og Seawest, forklarer han.

Forholdet med Sego Seafood og Seawest er ikke en del av rapporten med Mattilsynets vedtak, men fremkommer av tilsynskvitteringen fra besøket.

«Dere har ikke en avtale med Seawest, men de kjøper «tilbudsfisk» med dere. Dere har ikke solgt fisk til selskapet Sego Seafood, eller blitt forespurt om salg av fisk til dette selskapet. Dere har hatt kontakt med Stephan i forbindelse med salg av fisk til Seawest. Dere har solgt fisk 1 gang i august og 2 gang i september», står det under et avsnitt med tittelen «Omsetning av fisk».

FineFish har bygget nytt for å satse på foredling av laks i Sandshamn. Foto: FineFish

Har ikke kjøpt «tilbudsfisk»
Daglig leder Stig Sætre hos Seawest er blitt forelagt innholdet i tilsynskvitteringen. Han kjenner seg ikke igjen i det Mattilsynet skriver.

– Seawest har ikke kjøpt noen som kalles «tilbudsfisk». Verken Seawest eller FineFish kjenner seg igjen i denne beskrivelsen. De konkrete handlene som du forespør var fisk av superior kvalitet, av helt normal fersk superior kvalitet. Fisken ble tatt til vårt videreforedlingsanlegg i Polen. Stephan jobber ikke for Seawest, men for Sego Seafood. Selskapene har et vanlig forretningsmessig samarbeid, skriver han til iLaks.

Bakgrunnen for hvorfor Seawest blir trukket inn saken er han også usikker på.

– Hvorfor Mattilsynet har forespurt FineFish om handel med Seawest blir vanskelig for meg å spekulere i. Men jeg har jo selv opplyst til Mattilsynet at Seawest handler med FineFish, så kanskje er det grunnen, opplyser Sætre.

Det er rettet en henvendelse til daglig leder Stephan Godøy Sætre i Sego Seafood om saken. Han har ikke besvart denne.

Dette sier Mattilsynet
Seksjonssjef Lennart Floyd Berge hos Mattilsynet er blitt spurt om dokumentasjonen blir endret etter at FineFish har gitt nye svar til dem. Til dette svarer seksjonssjefen følgende:

– Tilsynskvitteringen og rapporten står slik de er skrevet. Vi har både skriftlig og i møte med virksomheten fått tilbakemelding på at vi har snakket forbi hverandre om  «tilbud om fisk»/«tilbudsfisk». Vi tar det til etterretning, og har lagt deres skriftlige korrigering inn som en merknad på saken. Rent konkret betyr dette at de ikke har noen spesielle salgsavtaler og at de tilbyr fisk på like vilkår til alle kunder.

– Hvilke konsekvenser får endringene for konklusjonene i rapporten? 

– Dette får ikke noen konsekvens i forhold til opprinnelige vedtak. Vedtakene har blitt eller blir opphevet i dag etter tilbakemelding om tiltak som er gjennomført, svarer Berge.

– I tilsynsrapportens punkt 6 fremgår det at Mattilsynet har undersøkt om FineFish har vært handlet med Sego Seafood og Seawest. Hva er forklaringen på at det er tatt med i dette dokumentet?

– Sporingskontroll på oppdrettet laksefisk er en del av de kontrollene som Mattilsynet gjennomfører for å undersøke om kravende i forhold til innlands feilretting av prodfisk er ivaretatt, opplyser han.