iLaks nærmer seg raskt

949

Etter at iLaks ble lansert onsdag, har nettavisen godt over halvparten av lesermassen til de største konkurrentene.

I følge Google Analytics har iLaks nå 1.200 unike brukere. Det er godt over halvparten av konkurrentene IntraFish.no, Fiskeribladetfiskaren.no og Kyst.no. Mens IntraFish.no og Fiskeribladetfiskaren.no tar betalt via abonnement, er iLaks og Kyst.no gratis.

10_19fcc95d8d641a5dee77eb05e03caccc

iLaks nærmer seg konkurrentene med raske skritt (illustrasjonsfoto).

Etter det iLaks erfarer, har IntraFish.no en plass mellom 1.500 og 2.000 betalende abonnenter, mens Fiskeribladetfiskaren.no har litt over 1.600. Ved betalt abonnement og individuelle passord er det maksimale antall lesere gitt. Kyst.no hevder å være jevnstor med IntraFish.no.

– Vi er takknemlige og ydmyke for den støtten vi har fått fra både lesere og annonsører ved oppstarten. Vi vil gjøre vårt ytterste for å vise oss tilliten verdig, sier iLaks-redaktør Aslak Berge i en kommentar.

– En viktig del av strategien til iLaks er å være åpen. Dette gir ingen oppsidebegrensninger på antall sidevisninger på gode saker. Og vi vet at annonsørene er opptatt av trafikk, sier Berge.

Berge legger ikke skjul på at målsetningen er å innta posisjonen som det største nettstedet for sjømatnyheter i Norge.

– Tilbakemeldingen fra flere av de ledende fôr- og oppdrettsbedriftene er klar: De vil at flest mulig av de ansatte skal kunne lese bransjenyheter. Når nyhetene er gratis, er det lettere å få dette til. Bare i sjømatnæringen i Norge arbeider det 40.000 mennesker, og tar en med tilknyttet virksomhet som bank, forsikring, leverandørindustri, media og forvaltning er det atskillig flere. Det er nok av lesere der ute, påpeker han.

iLaks-leserne leser i snitt 3,07 saker per besøk. Lesermassen er naturligvis dominert av norske ip-adresser, men det er også noen utenlandske – ledet av Storbritannia, Danmark og USA.