I løpet av en hektisk leserhøst har iLaks nå passert 10.000 lesere. Det er gode tider for nyheter i oppdrettsbransjen.
På snaue åtte måneders drift har iLaks gått fra null til et femsifret antall lesere. iLaks styrker med det sin posisjon som den ledende nettavisen for oppdrettsnæringen. Ifølge Google Analytics har iLaks nå 10.145 unike og returnerende brukere.
– Vi har hatt en jevn trafikkøkning i løpet av høsten, og forventer at trenden fortsetter utover vinteren. Målsetningen før oppstart av avisen var en kritisk masse mellom 10.000 og 20.000 lesere, kommenterer redaktør Aslak Berge.
En viktig bidragsyter til trafikkveksten er utstrakt bruk av sosiale medier, og da særlig Twitter og Facebook. Ettersom iLaks er åpen og ikke passord-belagt, kan populære saker «go viral». Det betyr at de likes og deles, noe som tidvis sprer budskapet som en lyngbrann. Med det har en gratisavis et oppsidepotensial på trafikken en lukket nettavis ikke er i nærheten av.
– Vi er blitt godt mottatt av både lesere og annonsører, og har ingen planer om å ta betalt fra leserne. Det er viktig at oppdrettsnæringen har åpne medier som kan delta i åpen meningsbrytning – og ikke bare blir et menighetsblad, sier Berge.