– Ikke alle oppdrettere har behov for brønnbåter på 3.000 kubikk

Nyheter
2226

Administrerende direktør i Kristiansund-selskapet AquaShip, Sverre Christian Taknes, mener det er et marked for mindre brønnbåter.

Det var også en av grunnene til at selskapet kjøpte brønnbåten «Christine», som har en noe beskjeden lastekapasitet på 700 kubikk. Til sammenlikning har verdens største brønnbåt plass til 7.450 kubikkmeter vann i fisketankene.

– Det er noen kunder som er interessert i det segmentet, og det er en god del mindre oppdrettere både i Norge og utlandet. I tillegg etableres det nye oppdrettsnasjoner, som driver litt mindre. Ikke alle oppdrettere har behov for brønnbåter på 3.000 kubikk, og mange oppdrettere ønsker et rimeligere alternativ, sier Taknes til iLaks, og legger til at selskapet naturligvis tilbyr også større brønnbåter alt etter kundens behov.

Taknes vil ikke si hva prislappen på «Christine» var, men han opplyser om at de kikket på flere brønnbåter før de tok en avgjørelse. Han kan heller ikke si hvilket selskap i Chile brønnbåten skal på langtidsavtale hos.

– Vi bygger ikke på spekulasjon
Ifølge Taknes er «Christine» godt vedlikeholdt, og har en god standard, men det skal gjøres tilpasninger på utstyrssiden før båten går til Chile. Blant annet skal det monteres et avlusingsanlegg.

På spørsmål om det er flere båtkjøp på gang, svarer Taknes:

– Vi tar det etter hvert som vi har en kunde som ønsker en tjeneste utført, og jobber ut fra det. Vi bygger ikke båter på spekulasjon.

26 båter
Rundt tusenårsskiftet leide Taknes inn to norske brønnbåter, og det var der det hele startet. I 2006 kjøpte han Gripfisk-rederiet, og i fjor sommer slo selskapet seg sammen med skotske Johnson Marine og dannet AquaShip.

I dag disponerer selskapet en flåte på totalt 26 båter: Åtte brønnbåter, fem fôrbåter, fem slaktefartøy og åtte servicebåter. Båtene opererer i Norge, Kroatia, Chile, Spania, Skottland, Irland, på Shetland og på Island. I tillegg får AquaShip et fartøy fra Moen Marin i slutten av denne måneden.

– Hvordan har tiden vært etter fusjonen med Johnson Marine?

– Det har vært som forventet, kanskje litt bedre. Vi føler vi har gjort det riktige, og funnet en samarbeidspartner som vi bare har godt å si om. Det er blitt slik vi håpet og trodde på, sier Taknes.