Vaksineprodusent Pharmaq reagerer kraftig på konkurrenten MSD Animal Healths påstand om at salget av mikrovaksiner faller. – Det er meget uheldig at MSD gjør seg til eksperter knyttet til langtidseffekt av mikrovaksiner, sier salgssjef Bent Martinsen i Pharmaq.
– Mikrovaksinen har styrket sin posisjon i 2013 i forhold til i 2012. Det er ikke riktig som MSD hevder at salget av mikrovaksiner faller, sier Bent Martinsen til iLaks.
Martinsen reagerer på en artikkel iLaks trykket 8. november – basert på en pressemelding fra MSD Animal Health, der det ble sagt at markedsandelen for mikrovaksinen falt til 69 prosent i oktober.
– PHARMAQ synes det er meget uheldig at MSD gjør seg til eksperter knyttet til langtidseffekt av mikrovaksiner. MSD har ingen mikrovaksiner tilgjengelig verken i Norge eller i andre markeder, mens PHARMAQ i tillegg til Norge har slike vaksiner også i Canada, Chile og Færøyene. Vi har ingen negative erfaringer knyttet til langtidseffekten av mikrovaksiner sammenlignet med standard vaksine, sier Martinsen. Vi ser også at Novartis benytter dette konseptet i sine vaksiner i Canada og Chile, sier han.
– I de 10 første måneden av 2013 ble mikrovaksine benyttet på 74 prosent av all laks som ble vaksinert i Norge, tilsvarende tall for de 10 første månedene av 2012 var 61 prosent, for hele 2012 var tallet 63 prosent. Økningen mot slutten av 2012 skyldtes at Novartis ikke var leveringsdyktig de tre siste månedene av 2012. Disse tallene viser en økt bruk av mikrovaksiner – ikke en nedgang som MSD prøver å få til, påpeker han.
– Langtidsbeskyttelse bestemmes ut fra formulering og antigenmengde – ikke av dosevolum. PHARMAQ har en rekke studier som viser nettopp dette, og det er derfor vi går over til mikrodose for nye framtidige produkt for å nyte godt av mindre vaksinebivirkninger og bedre tilvekst på fisken. Økt salg viser at svært mange kunder også ser denne fordelen, legger Martinsen til.
– PHARMAQ synes det er meget uheldig at MSD kommer med uttalelser knyttet til produkt de selv ikke leverer. Skal de plante informasjon i pressen bør det holde seg til omtale av sine egne produkter, avslutter Martinsen.