I børsskyggen

737

Brønnbåtrederiet Sølvtrans har klatret over 30 prosent på børsen så langt i år. Selskapet melder om resultatøkning, høy beskjeftigelsesgrad og nykontrheringer av båter. Men aksjemarkedet trekker på skuldrene.

Sølvtrans opplevde et kraftig resultatløft i det tradisjonelt sett rolige første kvartal. En EBITDA på 33,5 millioner kroner i årets tre første måneder er ikke hverdagskost for Ålesund-rederiet. Første kvartal er normalt rolig for brønnbåtrederiene. Etter høysesong i frakt av matfisk til slakteriene i fjerde kvartal, er gjerne første kvartal preget av økt off-hire og vedlikeholdsarbeid.

Nordea-analytiker Kolbjørn Giskeødegård applauderer kvartalsrapporten og peker særlig på at selskapet får en kapasitetsøkning fra og med juli . Da vil Sølvtrans’ første nye fartøy på tre år bli levert – for å seile på en treårskontrakt for Marine Harvest. Giskeødegård øker sitt kursmål fra 26 til 28 kroner etter rapporten. Han har kjøpsanbefaling på aksjen, og priser Sølvtrans på EV/EBIT 8,2 for inneværende år.

Sølvtrans har ikke høstet særlig stor oppmerksomhet i løpet av sine år på Oslo Børs. Aksjen lider dermed under lav likviditet. Dette har særlig to årsaker: Selskapet er bortimot usynlig i media – utover kvartalsvise resultatrapporter. Ledelsen har en lang vei å gå for å vekke interesse for virksomheten. Dernest er det svært få meglerhus som følger aksjen, og de som gjør det gir ikke arbeidet høyeste prioritet.

Samtidig er det et problem at aksjen faller mellom to stoler: Shipping og oppdrett. Shippinganalytikere iLaks har vært i kontakt med vurderer ikke aksjen som en klassisk shipping-aksje, men snarere en spesialtransportør rettet mot oppdrettsnæringen. Lakseanalytikerne anser Sølvtrans som en shipping-aksje, men deres analysetilnærming ligner mer på oppdrett enn shipping.