– Franske laksekjøpere bruker det samme pengebeløpet på å kjøpe laks som tidligere, men grunnet prisøkningen kjøper de mindre volum, anslagsvis 100 gram per butikkbesøk, kommenterer Johan Kvalheim. Kvalheim er Norges Sjømatråds utsending til Frankrike og Storbritannia.
Franske forbrukere har kjøpt 8,1 prosent mindre laks i de 16 første ukene av året. Men laksen er fortsatt den ubestridt største fiskearten i det franske kjøkkenet. I den nevnte perioden har franske sluttkunder kjøpt 18.063 tonn laks til en verdi av 323,3 millioner euro, melder Johan Kvalheim i et notat utarbeidet for sin arbeidsgiver Norges Sjømatråd i Paris.
Til tross for tilbakegangen, er laksen fortsatt komfortabelt foran nummer to på listen, tunfisk, med 15.646 tonn. På tredjeplass ligger torsk, som har opplevd en volumøkning på hele 16,6 prosent i perioden.
Lave torskepriser bygger effektivt nye markeder. Franske kunder har så langt kjøpt torsk for 165,5 millioner euro, noe som tilsvarer en verdioppgang på 12,2 prosent. Salgsvolumene av fersk torsk er opp hele 25,7 prosent. Markedsdynamikken for torsk er altså den stikk motsatte som for laksen – grunnet prisnedgangen kjøper de mer volum per butikkbesøk.
– De to artene utgjør 40 prosent av alt ferskfisksalg til franske husholdninger, påpeker Kvalheim.
– Som en kuriositet vil jeg nevne at innen de neste 12 måneder vil vi passere laks nummer 400 millioner solgt til Frankrike, skriver Kvalheim i rapporten. Han vil imidlertid ikke være på plass i Frankrike for å ta i mot jubileumslaksen. I løpet av sommeren flytter Kvalheim hjem til Norge, og vil da begynne å jobbe som administrerende direktør i vaksineselskapet MSD Animal Health i Bergen.