Espen Andersen håper snart på å få tilgang til det kinesiske markedet. Han er transportsjef i Hallvard Lerøy AS, som er helt ute fra Kina-markedet.
På SCM 2013 torsdag understreket han den gedigne utfordringen selskapet står overfor etter kollapsen av lakseeksport til Kina. Hallvard Lerøy AS eksporterer årlig ca. 220.000 tonn sjømat til mer enn 70 land.
– Det krever en oppegående logistikk med raske og effektive transporter. Cirka 80 prosent av handelen er ferske produkter i en kjølekjede til alle verdensmarkedene, forteller Andersen til Mtlogistikk.
Han understreker at en kinesisk fredspris i 2010 har stor påvirkningskraft på verdikjeden når markedsadgangen til ett land endrer seg på kort varsel. Etter Nobels fredspris ble det kinesiske markedet for norsk laks så godt som stengt.
– Etter eksportkollapsen har eksporten til nabolandet Vietnam økt voldsomt, og laksetransporten finner veien videre til Kina. Vi opptrer legalt og tar ikke sjansen på å sende fisk til Kina via Vietnam. Vi venter heller til problemene mellom Kina og Norge er løst, og laksen igjen kan importeres direkte, sier Andersen.
Han setter nå sin lit til utenriksminister Børge Brende for å løse Kina-floken. Det er flere ting de siste dagene som kan type på at både Andersen og laksenæringen kan komme seg gjennom den kinesiske mur.
– Men skal vi lykkes med å få Norges forhold til Kina tilbake på skinner må både opposisjonen og media gi utenriksministeren sin støtte, hevder tidligere statsråd og nåværende leder av OECDs utviklingskomité, Erik Solheim.