I sommer gikk de konkurs, men gjenoppstod i «ny» drakt omtrent samtidig. Nå ser Grovfjord Mekaniske Verksted 2.0 (GMV 2.0) lyst på fremtiden.
Verftet bygger nå på to røkterbåter som skal til Lofoten Sjøprodukter. Troms-firmaet har også landet en kontrakt med en lokal aktør, forteller daglig leder Bård Meek-Hansen.
Oppdrettskatamaranen som nå har fått ny eier i Mortenlaks, er deres første leveranse etter konkursen. Kontrakten ble signert under pandemien, men selskapet fikk ikke ferdigstilt prosjektet før de ble GMV 2.0.
– Det har tatt tid å få på plass økonomien i det nye selskapet, og å få nok prosjekter, sier Meek-Hansen.
Fem skrog i stallen
– Det er ingen hemmelighet at årsaken til konkursen var at vi ikke ble enige med en stor oppdragsgiver om pris når alle kostnadene økte.
GMV dro i land en stor kontrakt med Ocean Infinity Group i 2021, om å bygge en armada av førerløse robotfartøy. Disse skulle stå ferdig innen utgangen av 2023. Optimismen var høy:
Selskapet ansatte flere, planla for videre vekst, og så for seg positive ringvirkninger både lokalt og nasjonalt.
Så slo pandemien inn på prisene, og gav et kraftig kostnadshopp på materialer og komponenter. En svak norsk krone og store forsinkelser gjorde ting enda vanskeligere. De ble ikke enige med kunden om å få en høyere pris, og prosjektet ble lagt på is.
5. juli var konkursen et faktum. Grovfjord Industrier, som har eiendom og bygg på verftsområdet og eies av Meek-Hansen og familien, ble ikke rammet – og dagen etter ble GMV 2.0 stiftet.
Fortsatt står det fem skrog fra det falne oppdraget og opptar plass i GMV sine anlegg.
Ikke spesielt gunstig
– Det er ikke spesielt gunstig å ha dem stående her. Vi ønsker å bruke anlegget vårt til å produsere nye bygg, eller til å reparere. For oss haster det å få avklart situasjonen, og å få de båtene ut slik at vi kan tilby kapasiteten til reparasjon, vedlikehold og nybygg, sier Meek-Hansen.
Han forteller at de er i dialog med verftet som har fått i oppgave å ferdigsstille fartøyene, om GMV kan bidra med arbeid på skrogene eller å gjøre dem transportbare.
Ville ha med de ansatte
Da de «gikk over ende» i sommer, var det viktig for dem å signalisere til de ansatte at de skulle starte opp igjen. Nå har de over 30 ansatte, men målet er 39, forteller Meek-Hansen.
– Det begynner å ta seg opp.
I høst fikk de nye eiere i form av Northern Lights Salmon, som lenge hadde vært en av «GMV 1.0» sine største kunder. Grovgaarden, som eies av Meek-Hansen familien, er medeiere. Tidligere banksjef i DnB, Jann Arne Bardo, ble også med på laget som styreleder.
– Det krever ikke så mye kapital å drive med reparasjon og vedlikehold, men når man skal drive med nybygg, og når det er store kontrakter, vil kunder ofte kreve garanti. Eventuelt at banken krever egenkapital. Derfor var det nødvendig for oss å få inn eiere som kunne bidra med kapital, sier Meek-Hansen.
Blødde mest
Etter konkursen ble det meldt inn krav på over 180 millioner kroner i boet: Kreditorkrav på 175,7 millioner kroner, og lønnskrav på 6,1 millioner kroner.
– Vil du si noe om hva som skjer med boet?
– Vi har bistått bostyrer med konkursen. Målet har jo vært å få inn så mye som mulig, slik at mest mulig av det kan dekkes. Som jeg har poengtert hele tiden, var det vi og våre delvis eide selskaper som blødde mest. Vi betalte andre først, og holdt igjen på penger til oss selv.
To av datterselskapene til Grovfjord Industrier gikk ned sammen med GMV, forteller Meek-Hansen.
– Vi ser veldig positivt på fremtiden, og har tro på at markedet på oppdrettssiden vil øke nå som det har roet seg litt med grunnrenteskatten, sier han, og legger til:
– Batteridrevne båter er også et spennende område, og det blir spennende å se hva myndighetene bestemmer seg for å gjøre med nullutslippsfartøy – både når det gjelder nybygg og eksisterende fartøy.