De legger listen høyt: På veggen skryter de «Coast Seafood – expect excellent service». I Coast Seafoods ops-rom styres fisk fra norske mærer til godt betalende kjøpere i fem verdensdeler.
Utenfor panoramavinduene på Måløy Brygge siger Bremangerfergen stille forbi. Inne er arbeidsdagen i full gang. Kjøpere og selgere av fisk snakker ustanselig i telefoner. På triple PC-skjermer kjører de videokonferanser med leverandører og ansatte i andre byer og land.
Det siste nye hos Coast er en utstrakt bruk av Google Earth, både i forhold til markedsoversikt og presentasjoner.
På nordveggen henger flatskjermer med løpende valutakurser. Noteringer med norske kroner mot euro, US dollars, svenske kroner, danske kroner, australske dollar, pund, sveitserfranc og yen. På motsatt side: Tavler med slakteplaner for en rekke oppdrettere av varierende størrelser. Over tavlene henger klokker med tider for Sydney, Tokyo, Hong Kong, Moskva, Måløy, London og Boston.
Vi skriver begynnelsen av juli, og en del av de Coast-ansatte er på ferie. I kontorselskapet sitter et tosifret antall innkjøpere og selgere, som skal kjøpe inn og plassere rundt 1.000 tonn laks og ørret. Hver uke.