Helge Gåsø kjenner seg ikke igjen i uttalelser fra Rambøll-konsulent Einar Stephansen.
Denne uken publiserte iLaks sin årlige oversikt over de ti største servicebåtrederiene i landet i samarbeid med Rambøll-konsulent Einar Stephansen. Som vanlig var det Frøy som stakk av med topp-plasseringen.
– For Frøy har vi vel vært nummer en på størrelse innenfor service så lenge Einar har jobbet med dette. Så derfor ingen overraskelse for oss, skriver Helge Gåsø i en kommentar til iLaks.
– Meget uheldig
I begynnelsen av april ble Frøy-gruppen fusjonert inn i børsnoterte NTS, og nærmere fem måneder senere meldte sistnevnte at konsernet skulle gjennomføre en strategisk gjennomgang av sine virksomheter innenfor brønnbåt, servicefartøy og kysttransport.
– Vår vurdering av NTS’s strategiske stilling er at konsernet vil selge seg ned i servicebåtnæringen og bruker gevinsten til å bygge seg videre opp innenfor oppdrett i Norge og på Island, uttalte Stephansen til iLaks denne uken.
Han mener konsernets 64 fartøy kan bli solgt allerede denne høsten, og at flere av de andre rederiene på topp-ti listen kan være aktuelle kjøpere.
Uttalelsene fra Stephansen får Helge Gåsø til å reagere.
– Vi beklager at Einar Stephansen tillegger NTS framtidige handlinger som utsalg av serviceflåten stykkevis og delt. Dette er ikke noe undertegnede kjenner seg igjen i fra diskusjoner i NTS, skriver Gåsø i en e-post og legger til:
– Dette er meget uheldig for våre ansatte, muligens våre kunder og leverandører å bli utsatt for en for oss ubegrunnet spekulasjon.
Gåsø er for øvrig hovedaksjonær i NTS, som eier Midt-Norsk Havbruk, og styreleder og storeier i NRS gjennom Frøy-gruppen.
Storindustri
Einar Stephansen står imidlertid fast på sin spådom, og mener det ikke var uventet da NTS varslet den strategiske gjennomgangen i august.
– Det ligger nå i kortene at det langsiktige strategiske målet for det nye NTS-konsernet er å bygge opp et nytt, stort oppdrettskonsern, sier Stephansen, og viser til tirsdagens børsmelding der det bekreftes sonderinger om mulig fusjon mellom Midt-Norsk Havbruk og Norway Royal Salmon.
– Summerer man produksjonspotensialet for Midt-Norsk Havbruk og NRS finner man raskt ut at et nytt konsern kan oppnå en produksjonskapasitet tilsvarende SalMar. Målet oser av storindustri innen havbruk, sier Stephansen.
– Passer dårlig inn i det nye konsernet
Stephansen sier alle står fritt til å tolke teksten i børsmeldingene fra NTS, også han selv.
– Min tolkning er at strategien til et nytt, fusjonert NTS/NRS er å etablere et oppdrettskonsern. Det er min vurdering at et servicebåtrederi med 64 fartøy passer dårlig inn i det nye konsernet. Kapital må frigjøres for å bygge opp oppdrettskonsernet. Styret i NTS har selvsagt flere valg. Min vurdering er at mest sannsynlig selges rederiet ut, for å skaffe kapital og å frigjøre verdier, sier Stephansen.
Ifølge Rambøll-konsulenten er poenget hans å få fram at det finnes rikelig med kompetanse og kapital i andre servicebåtrederi til å videreføre Frøy rederiene intakt med ansatte, fartøy, kunder og kompetanse.
Når det gjelder uttalelsen til Gåsø, svarer Stephansen slik:
– I ettertid er det kommet en kritisk tilbakemelding på at jeg tillegger NTS framtidige handlinger som utsalg av serviceflåten stykkevis og delt. Min kommentar til tilbakemeldingen er at vurderingene mine i dag og tirsdag er mine vurderinger av aktuelle og sannsynlige strategiske valg for dette meget interessante oppdrettskonsernet. Gårsdagens børsmelding viser tydelig at ting er i ferd med å skje, mener Stephansen.
Stephansen viser avslutningsvis til hva han uttalte da topp-ti listen ble presentert:
«Servicebåtnæringen er i ferd med å bli storindustri. I 2020 blir hendelsene i finansmarkedet rundt denne interessante næringen, det mest interessante som skjer».