Med ti brønnbåter under bygging, frykter Nordea-analytiker Kolbjørn Giskeødegård at kontraktprisene i sektoren kan komme under tungt press. Han senker både estimater, kursmål og anbefaling i børsnoterte Sølvtrans.
Giskeødegård peker i en dagsfersk analyse at Ålesundrederiet Sølvtrans forventer snarlig levering av en brønnbåt og har ytterligere en under bygging. Inkludert disse, er åtte nye fartøyer for tiden under bygging og forventes å nå markedet i løpet av 2013-14.
Kontraktsprisene har en tid vært under press som en konsekvens av at oppdrettselskapene fokuserer tungt på kostnadskutt, men selskapet forventer at fraktratene skal være mer eller mindre uendrede.
– Vi frykter at etterspørselen i Norge og Storbritannia ikke fullt ut kan absorbere den nye tonnasjen som ventes i 2013-2014 – det er en risiko for at ratene vil være under press, og vi anser dagens rater å være et best case scenario for de neste ett til tre år, skriver han.
Sølvtrans solgte sitt fartøy «Roy Kristian» i slutten av april 2013, og har nå 12 brønnbåter i drift og to under bygging. Fire båter seiler i Norge, fem i Skottland, to i Chile og en i Canada. Rederiet har full kontraktsdekning ut 2013, og for 2014 og 2015 er kontraktsdekningen henholdsvis 51 prosent og 24 prosent.
– Basert på lavere estimater, kutter vi vårt kursmål til 25,50 kroner (fra 26 kroner) og nedgraderer til Hold (fra Kjøp), skriver Giskeødegård. Ifølge hans Sølvtrans-modell handles aksjen nå til en EV/EBIT på 8,5 for 2013 – fallende til 8,4 for 2014.
Sølvtrans-aksjen er sist på 25,30 kroner på Oslo Børs, etter å ha steget 48 prosent de siste 12 måneder.