Lerøy Aurora tar fortsatt laksen inn direkte fra lukket brønnbåt på Skjervøy. Selskapet vil ikke ha fisk i ventemærer før havnebassenget er helt fritt for diesel.
I midten av desember lakk 180.000 liter diesel ut i Skjervøy havn. Resultatet var at slakteriet Lerøy Aurora stengte sitt anlegg i en uke. For å forsikre seg om at de ikke fikk diesel i laksen, stengte de ventemærene inne i havna, og tok laksen inn i prosessanlegget direkte fra lukket brønnbåt. Fortsatt foregår produksjonen slik, skriver Fremtid i nord.
– Forholdene er mye bedre, men vi avventer til at vannet i havna så rent at vi finner det forsvarlig å ha laks i sjøen innenfor moloen, sier fabrikksjef, Kurt Einar Karlsen. – Men vi bruker ikke mærene før vi er helt sikre på at det er trygt.
Så lenge brønnbåtene ligger i kaia og pumper laks inn i anlegget, går drifta der som normalt. Slik har Lerøy klart å svare forpliktelsene til kunder og partnere.
– Vi er på skjema i forhold til egne mål og i forhold til avtalen med blant annet SalMar, sier Karlsen til Fremtid i nord.
Det er imidlertid ikke optimalt. Direktelevering koster betydelig mer enn at brønnbåten kommer inn i havna, losser og drar.