Den er tungt giret – både finansielt og operasjonelt. Én krone opp eller ned på lakseprisen slår over 35 prosent på driftsresultatet til bergensselskapet.
Ingen andre børsnoterte lakseaksjer har tyngre eksponering mot lakseprisen enn Grieg Seafood. Og ingen skal påstå at finansdirektør Atle Harald Sandtorvs (bildet) jobb ikke byr på utfordringer. Med et estimert slaktevolum på 70.000 tonn laks i 2013 betyr én krone opp eller ned i årets gjennomsnittlige laksepris hele 70 millioner kroner opp eller ned på driftsresultatet til oppdrettselskapet i Griegs glassbygg i C. Sundtsgate i Bergen.
Veien er forbløffende kort fra laksefest, prisbonanza og fete cashutbytter til ubehagelige gjeldsforhandlinger med selskapets bankforbindelser.
En studie utført av aksjeanalytiker Geir Kristiansen i Sparebank1 Markets viser at Grieg Seafood gir investorene den overlegent sterkeste direkte eksponering mot lakseprisen. Mens GSF-aksjen merker en over 35 prosent endring i EBIT (driftsresultat) ved pluss eller minus én krone i laksepris, følger Cermaq, SalMar og Marine Harvest på plassene etter – alle med under halvparten av eksponeringen som Grieg Seafood tilbyr.
Det sier seg selv at høy eksponering mot lakseprisen er et tveegget sverd. Høy prisrisiko er attraktivt i gode dager, og tilsvarende ugunstig i nedgangstider. I det underliggende bullmarked som kjennetegner Oslo Børs i år, scorer imidlertid Grieg, så langt i hvertfall, på prisrisikoen. Aksjen er opp 7,1 prosent så langt i år.