Fiskere satser på brønnbåt

1891

Ole Peter Brandals Intership satser på å ha tre brønnbåter i drift innen nyttår. Selskapet har fått ringnotkapital med på laget.

Intership har inngått avtale med tyrkiske Besiktas Shipyard i Tyrkia om å bygge to nye brønnbåter på 69,9 meter lengde og 17 meters bredde. Dette er båter som har en tankkapasitet på 2.000 kubikkmeter og en lugarkapasitet på 13.

-Båtene vil koste et sted mellom 430 og 450 millioner kroner, opplyser Brandal til iLaks.

Brandal var tidligere toppsjef i børsnoterte Sølvtrans, men måtte forlate toppsjefjobben i 2011. Han har senere jobbet i bank, men hoppet tidligere i år av og startet Intership sammen med Håvard Grøntvedt, som tidligere jobbet for Marine Harvest.

Marine Harvest er for øvrig avtalepartner i det ene nybygget. Selskapet har inngått en femårsavtale. Interships nybygg skal seile i Skottland. Det andre nybygget har foreløpig ikke fått noen kontrakt og er bygget på «spekk». Det første nybygget er ferdig i andre halvår neste år. Det andre nybygget skal være ferdig tre måneder senere.

Intership har for øvrig fått vestnorsk rederkapital med på satsingen. Intership eier selv bare 20 prosent av nybygget som skal seile for Marine Harvest. Ringnotreder Sigurd Teige er en av tre som investerer i nybygget. De øvrige investorene er Leinefisk og Sydvestor Shipinvest i Ulsteinvik. Sparebank1 SMN står for den øvrige finansieringen av nybyggene. Ole Peter Brandal opplyser til iLaks at Intership vil bruke denne modellen videre.

Intership har også inngått en bareboat-avtale med Håkon Voldens Laponie om 2001-bygget «Roy Kristian» (40 meter lang, 650 kubikkmeter lasterom).

-Denne båten skal gå for Marine Harvest i Canada. Vi er også nær ved å inngå to lignende avtaler som vi har inngått med Laponie, opplyser Brandal.

Det kan dermed ligge an til en meget rask ekspansjon for Intership.