Fire av ti spiser mer fersk fisk

539

Bare seks prosent av de spurte svarer at de spiser mindre fersk fisk nå enn for to år siden.

Seks av ti mener økt fiskekonsum skyldes både at butikken har fått bedre produkter og at fersk fisk er lettere tilgjengelig enn før.

Fisk er en av de aller viktigste faktorene når det gjelder hva som er viktig for familiens kosthold. Hele no av ti svarer av det å spise fisk er viktig for kostholdet.

Salget av fersk fisk er fem-doblet på ti år, og totalt omsatte NorgesGruppen i 2013 sjømat for 2,2 mrd.kroner. NorgesGruppen hadde i 2013 en omsetning på varegruppen ferskfisk på 630 millioner kroner, og en kjedeandel på 47,5 prosent. Totalmarkedet for fersk fisk har en vekst på 36 prosent siste tre år. Det er særlig salget av laks som bidrar til økningen, men også torsk vokser.

Med Sjømathuset, som åpnet på Kalbakken i Oslo i mars, håper NorgesGruppen å øke konsumet av sjømat i den norske befolkning ytterligere.
– Forbrukere over 50 år spiser tre ganger så mye fisk som de under 30 år, forteller ernæringsfysiolog Aina Marie Lien hos NorgesGruppen. Vi har tro på at nye og enklere måter å tilberede fersk fisk på vil øke konsumet også hos de yngre aldersgruppene, sier Aina Marie Lien videre. Laks, ørret, torsk og steinbit er blant variantene som nå er tilgjengelige i både supermarked og lavprisbutikker i NorgesGruppen.

Med Sjømathuset vil Lerøy og NorgesGruppen sørge for mer, bedre og ferskere fisk og sjømat til Menys fiskeavdelinger og et bredere utvalg ferdigpakket sjømat til alle NorgesGruppens dagligvarebutikker. Med Sjømathuset samler man for første gang ferdigpakket fisk, løsvekt og sushi på ett sted, i Europas mest moderne og komplette anlegg for fersk distribuert sjømat. Aldri før har så store volumer fersk sjømat blitt bearbeidet, pakket og distribuert fra ett og samme anlegg i Norge.

Undersøkelsen er utført av NorgesGruppen og 1.400 respondenter har svart.