Finansiell doping

470

Finansavisen melder idag at subsidiene til Fiskeribladet Fiskaren indirekte er brukt til å holde liv i tapsbringende IntraFish. Er dette riktig bruk av statens skattepenger og en bærekraftig plan for å utvikle morgendagens medier?

Avisen Fiskaren (idag Fiskeribladet Fiskaren) har fra og med 2005 mottatt 40 millioner kroner i pressestøtte, samtidig som IntraFish-konsernet har levert et akkumulert underskudd på det samme beløpet. Pressestøtten til Fiskaren er indirekte brukt til å holde liv i IntraFish, gjennom et lån fra førstnevnte som nå er oppe i ni millioner kroner, skriver Finansavisen.

– Lånet vil fortsatt løpe i noen år til, men det er satt en endelig oppgjørsdato, sier NHSTs konsernsjef Gunnar Bjørkavåg.

Er dette en forretningsmessig kløktig måte å finansiere tapsbringende nettaviser eller er det en uthuling av pressestøttens idé og misjon?

Kommentar: Aslak Berge
Kommentar: Aslak Berge

Pressestøtten er ment til å holde liv i papiraviser som ikke makter å stå på egne bein. Den gjelder, enn så lenge, ikke nettaviser, selv om en såkalt platformnøytral variant har vært diskutert av den sittende rødgrønne regjeringen. Den skal kompensere for at disse er belemret med tunge kostnader til typografisk arbeid, trykking og distribusjon, samt det faktum at papiravisene publiserer gårsdagens nyheter.

Å finansiere papiraviser anno 2013 er fåfengt. Opplagstallene er fallende. Abonnement og annonseinntekter likeså. Det er en megatrend. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt. Leserne går fra papir til nett for å lese nyheter. I ekspressfart. Majoriteten av mottakerne av pressestøtte er da også rene sinker i utvikling av egne nettaviser. Ja, hvilke incentiver skulle de ha til det?

Subsidiene fjerner effektivt gulroten til å tjene egne penger. En kan ikke risikere å være lønnsom over tid, for da mister en statsstøtten.

Til tross for at Staten har sydd subsidieputer under armene til IntraFish-konsernet siden selskapet overtok Fiskaren i 2000, har bergensbedriften tapt mange titalls millioner kroner. Forretningsmodellen halter.

Norsk Fiskeoppdrett, som eier nettavisen Kyst.no, har tjent penger hvert bidige av de siste ti år. De er ikke alene. Mange nettaviser har gjort det. Hegnar.no og Nettavisen (riktignok ikke hvert år) har også tjent penger på å drive nettavis. Det er tøft, utvilsomt, men det er mulig.

iLaks kom på banen i mars i år. Vi har ikke behov for pressestøtte. Vi er prinsipielt er i mot statssubsidiering av industrier, og da bør det ikke være et særskilt unntak for media.

La oss konkurrere på like vilkår. Hvis det viser seg at en eller flere av oss ikke har livets rett, vel, da får en gjøre noe annet. La markedet avgjøre dette.