«Færøysund» henter sin aller første fisk hos Helgeland Smolt i kveld

Nyheter
0

Time charter på mer enn fem år.

I går var det en uformell dåp av «Færøysund», da den var i hjemmehavn på Herøy. I kveld skal de gjennomføre sitt aller første reelle oppdrag med å hente fisk.

Turen går inn til Sundsfjord Smolt, en knapp time kjøring sørøst for Bodø. Smolten skal settes ut på Nova Sea sine anlegg ved Nordarnøy, kort vei fra smoltanlegget. Før de drar på oppdraget har de invitert eiere, kunder og andre partnere en tur ombord.

De to rederne Jonny Hansen og Arnt Erling Paulsen fra Herøy fikk fartøyet levert fra Aas Mek. Verksted den 16. september. Samme verft stod for byggingen av deres andre brønnbåt «Steinar Olaisen». Paulsen forteller det har vært en lang prosess med «Færøysund» siden de startet med planlegging høsten 2018, skrev kontrakter i mai 2019 og frem til de i dag, når den skal på sitt første oppdrag for kunde.

Les mer her: Færøysund overlevert rederiet på Herøy

De to rederne Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen, står sammen med Jarle Solemdal i Salten Aqua. (Foto: Steve Hernes).

Litt småbugs er det
– Det var meget behagelig å få kommet seg ut av verftet, og det har vært en fin tur nordover. På turen har vi jo merket litt småbugs her og der, men det er det alltids. Vi har slitt litt med en teller, og en bryter på en av motorene har trippet noe. Det er slikt vi ordner underveis, sier Jonny Hansen.

Sammen med partner Arnt Erling Paulsen eier de 51 prosent av aksjene i fartøyet, mens de to andre eierne er Nova Sea med 34 prosent og Salten Aqua med 15 prosent i skipet, som opereres av North Salmon Service.

Eiere og langsiktige avtaler har vært helt avgjørende for å få bygget fartøyet, forteller Arnt Erling Paulsen.

– De to eierne har tegnet avtaler på mer enn fem år, og en bør ha charter med en viss lengde for å at det skal gå bra. Vi er veldig fornøyde med den situasjonen, sier Paulsen som ikke vil konkretisere lengden mer enn det, sier Paulsen.

Tom Eirik Aasjord, administrerende direktør i Nova Sea (Foto: Steve Hernes).

– Det her har vært en suksesshistorie siden vi startet med «Steinar Olaisen», til at vi nå har fått enda et fantastisk fartøy. Det viser styrken i samarbeidet mellom Nova Sea og Salten Aqua.

– Vi har lang historikk med Salten Aqua og rederne Hansen og Paulsen. Det har vært en stor styrke for oss i hvordan for vår logistikk på brønnbåter i nord, sier Tom Eirik Aasjord som er administrerende direktør i Nova Sea.

To skippere
På båtens første tur er de to skippere ombord som skal dele på oppgaven. Frank Arild Grunnan har jobbet på brønnbåter siden 1991.

– «Færøysund» er en veldig bra båt med topp teknologi hele veien. Når jeg vært med i utviklingen av brønnbåter siden ’91, det har vært veldig lærerikt og en stor utvikling, sier Grunnan.

Den noe yngre skipperen er 33 år gamle Kim Hansen fra Steigen. Han startet på brønnbåt i 2013, og har nå sin aller første tur på «Færøysund».

Skipper Frank Arild Grunnan til høyre, og skipper Kim Hansen til venstre. (Foto: Steve Hernes).

Plan for framtida
– Båten er nok den mest moderne i denne sjangeren. Det er litt spesielt at vi har gått for dieselektrisk drift og en hybridløsning med batteripakke. Vi er spent på hvordan det fungerer i praksis, men har fått de beste anbefalingene. Det gjenstår å se om vi får den innsparingen som er antydet, på mellom 12 og 15 prosent redusert forbruk av drivstoff. Det er ingen som har satset på denne løsningen som vi har, forteller Arnt Erling Paulsen til kunder og gjester ombord i salongen.

To av gjestene er tredje generasjon oppdrettere Wenberg. Det er Daniel Wenberg og Jørgen Wenberg, som representerer kunde og eier.

Daniel Wenberg og Jørgen Wenberg i salongen på «Færøysund» (Foto: Steve Hernes).

– Vi har gjort tilpasninger for kunder. Båten har to tanker på 1.500 kubikk. Det er hydraulisk åpning av skottene nede. Det gjør det mulig å laste opp til fire typer smolt. Jeg tror ikke det blir mange slike laster, men det er en mulighet som ligger der, sier Paulsen.

De har hatt fleksibilitet og mulige fremtidige krav i tankene hele veien i planleggingsprosessen. Med tanke på mulig oppdrag langt til havs og svært utsatte lokaliteter er det installert dynamisk posisjonering (DP). Ifølge eierne er det stor besparelse i å installere under bygging fremfor i ettertid.

Nye løsninger
– Vi har utviklet et opplegg når vi laster slaktefisk kjøres den over en grader, og sortere i to. Det skal gå i omtrent samme tempo, rundt to timer som ellers. Når løsningen er oppe å gå, skal vi på samme tid ha sortert med 50 prosent stor og 50 prosent liten fisk. Så får vi se hvor stor verdi dette har for oss. Vi kan for eksempel ta storfisken med oss, og sette småfisken i en merd, eller losse begge deler for så å sortere på nytt, for å ta bare storfisk med oss, forklarer Paulsen.

Ved lossing av stor smolt har det hos flere kunder vært behov for å komme raskt tilbake for å sortere den store smolten, på grunn av stor spredning i størrelse.

– Selv om det ikke er meldt inn noe behov ennå, har løsning for stor smolt. Tanken er å kjøre smolten inn via en grader, og sortere den i to når vi ligger og laster. Det tror jeg kan bli en fordel. Når det kjøres smolt mellom 400 til 700 gram, er det stor spredning. Det kan være fra 250 gram helt opp til 1,8 kilo, sier Paulsen.

Nye tellere
De har ikke valgt de tradisjonelle tellerne, men gått for en annen type slik at de ikke får den begrensningene det er, når en fisk på 1,8 kilo legger seg på tvers av portene på de tradisjonelle tellerne og stopper opp, ifølge Arnt Erling Paulsen.

Særlig på denne årstiden kan en få lave oksygenverdier i avkastet. «Færøysund» har installert oksygen ute på skutesiden. Det skal ifølge eierne bidra til bedre miljø i avkastet når de ligger og laster slaktefisk. Fartøyet skal rense 90 prosent av utslippet av NOX.

Eskil Johansen, motormann, Eirik Sætren, maskinsjef og Inge Brunsvik, kokk ombord «Færøysund». (Foto. Steve Hernes).

Det er 16 ansatte på «Færøysund» og hele fire av dem er lærlinger. De er åtte per skift, og én av de har sin aller første jobbdag i dag.

Motormann og matros Eskil Johansen kommer rett fra skolebenken i Tromsø og til første arbeidsdag i dag. Maskinsjef er Eirik Sætern og kokken som forbereder kjøttsuppe til middag er Inge Brunsvik.