77 meter lange «Færøysund» er overlevert rederiet på Herøy

Nyheter
0

Aas Mek. Verksted leverte den 16. september nybygg nummer 206, en brønnbåt av typen AAS 3002 STDE-Hybrid til rederiet Færøy.

Etter levering går nybygget til Helgeland/Salten, og inn på langsiktig kontrakt for Nova Sea og Salten Aqua, samt en del samarbeidende oppdrettere. Færøy er hjemmehørende på Herøy utenfor Sandnessjøen i Helgeland og har også tidligere fått levert brønnbåten «Steinar Olaisen» fra Aas Mek. Verksted.

Nye «Færøysund» er 76,96 meter lang, 17,80 meter bred og har en dybde på 5,90 meter. Nybygget har en marsjfart på 13 knop.

Båten har diesel-elektrisk fremdrift og ESS-batteri anlegg for hybrid drift, samt utstyr for å kunne koble seg på de nye landstrømanleggene. ESS-Batteripakken blir brukt for å ta belastningstoppene under drift for å redusere antall generatorer i drift og dermed redusere drivstoff forbruket betydelig. Båten kan ligge til kai uten bruk av generator i kortere eller lengre perioder avhengig av landstrøm kapasiteten i havnene, og som også reduserer støyutslipp til omgivelsene, fremgår det av en pressemelding.

Båten er utstyrt med eksos renseanlegg, som gir 90 prosent reduksjon i utslipp av NOx.

Nybygget har en lastekapasitet på 3.000 m3 fordelt på to lastetanker og er spesielt designet for lukket transport med RSW-kjøling, lavt dypgående for smolt transport og dewatering system for ferskvanns behandling av fisken.

Båten er topp utstyrt for transport av levende fisk i åpent eller lukket system på en sikker og skånsom måte, null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filter system for rensing av vann, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske og desinfisering anlegg, overvåking, regulering og logging av vann parameter. Nybygget er også arrangert med eget sorteringsrom med direkte sortering av fisken ved undertrykks lasting.

Båten er arrangert med innredning for 12 personer og topp utstyrt messe, salong, bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, garderober, kino, trimrom.

Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalettsystem og kloakkrensing i henhold strengeste krav.

Nybygget er i tillegg utstyrt med Dynamisk posisjonsanlegg (DP) fra Brunvoll, med tanke på lasting og lossing av havmerder og lignende, der fartøyet ligger med fast avstand til merd anlegget uten å fortøye og berøre anlegget.

Lasteromvolumet gir en kapasitet på føring av 400-500 tonn levende fisk, avhengig av størrelse og temperaturer. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem. Nybygget er designet for å trykk-losse til merd eller direkte til anlegg på land, til sortering, splitting og ligenende, uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.

Båten er arrangert med stor kapasitet for avgassing av vannet i brønnene med fire stk CO2 luftere, oksygen og Ozon produksjonsanlegg for regulering av O2 nivå i vannet under transport og Ozon behandling ifm desinfisering av lasterom og tilknyttede system. Nybygget er utstyrt med filteranlegg på all sirkulasjon for rensing av vannet ifm UV behandling. Laste-/lossesystemet er arrangert med avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing.

Alt avløpsvann kjøres gjennom egne filter for utskilling av tørr stoff og videre UV-behandling av det rensede avløpsvannet. Dette samles opp i beholder som destrueres om bord eller leveres til land.

System for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.

Videre er båten utstyrt med RSW-anlegg for nedkjøling av vannet i lasterommene under transport av fisk i lukket system med kapasitet på 2200 kw og som gir en senkning av temperaturen på ca. 1.2 grader C pr time.

For overvåking av last og system er det montert et automasjons- og overvåkingssystem type Well Controll for lastovervåking, tankpeiling, alarmanlegg, fjernstyring av sirkulasjonssystemet og automatisk logge og rapporteringssystem i henhold til nytt regelverk for brønnbåter.

Alle system, maskineri og overvåking fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under lasting og transport. Kamera er også montert utvendig undervanns på båten for å overvåke lasteslanger, not og lignende i forbindelse med lasting langs merdene.

Nybygget er utstyrt med verftets spesialutviklede vaske- og desinfisering system «Well Wash».  Dette systemet er et helautomatisk vaskesystem for vask og desinfisering av lasterommene, sirkulasjonsrørene, vakuumanlegget, laste- og lossesystemet og CO2-luftere i en automatisk syklusstyrt prosess.

For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger-kraner på dekk. Det er i tillegg montert kapstans, trommel vinsjer for assistanse ved merdene, samt ankervinsjer og fortøyningsvinsjer.

For telling og kontroll av biomasse ved lasting og lossing, er det montert sorteringsmaskin fra MMC First Process, Aqua Scan fisketellere og smolttellere fra WingTech.

Fremdriftsanlegget er et diesel elektrisk Hybrid system med to stykk 1000 kw PM- elektriske motorer som er tilkoplet et Brunvoll gear og propellanlegg, og som forsynes fra fire stykk CAT generatorsett, på totalt 5244 bkW, samt et ESS – batterianlegg med kap. på 650 kw, som benyttes til «peak shaving» og strømforsyning ved anløp i havner. I tillegg er det montert et nødstrøms aggregat type Nogva Scania type DI 13 075 M på 374 kW ved 1800 o/min.

For best mulig manøvrering er det montert to Brunvoll sidepropeller akter og en baug propell.