Da BioMar torsdag la frem et kvartalsresultat preget av marginpress og tøff konkurranse, var det et ekko fra konkurrenten Skretting. Og tøffere skal det bli.
Fiskefôrkjempen BioMar rapporterte torsdag en driftsmargin på 6,3 prosent i det viktige tredje kvartal. Det var en klar nedgang fra 7,3 prosent i samme periode i fjor. Marginfallet på ett prosentpoeng er kraftig kost. Men BioMar er ikke alene.
Tre uker før la markedsleder Skrettings eier, børsnoterte Nutreco, frem en resultatoppdatering for tredje kvartal. Her fremgikk det at driftsresultatet var svakere enn i samme kvartal i 2012, grunnet lavere EBITA-margin i Norge i et utfordrende markedsklima og lavere resultater i Kina. Selskapet oppga ikke hvor svakt resultatet var, men nøyde seg med å si at «Driftsresultatet i fiskefôr var klart under fjoråret». Driftsresultatet på samme tid i 2012 var forøvrig 142 millioner euro.
Det har vært lukrativt å selge fiskefôr de siste årene. Mens den gjennomsnittlige EBIT-marginen til de tre dominerende fôrleverandørene, Skretting, EWOS og BioMar, i 2008 var beskjedne 3,4 prosent har den de følgende fire år blitt doblet. I 2012 var snittmarginen nemlig 6,8 prosent.
Nå, i 2013, ser det ut til at det ble for lønnsomt å produsere og selge fiskefôr. Fôroligopolet ble for grådig. Den høye inntjeningen tiltrekker seg mer kapasitet.
Den klart største kjøperen av fiskefôr, i Norge og resten av verden, Marine Harvest, er i ferd med å bygge sin første fôrfabrikk. Arbeidet med nummer to er i full gang.
Den norske fiskefôrbansjens minstemann, Polarfeed, kunngjorde under årets AquaNor-messe særdeles offensive fôrplaner. Polarfeed vil øke produksjonen fra 40.000 tonn 60.000 tonn i Øksfjord, mens en helt ny fabrikk i Midt-Norge skal ha en kapasitet på hele 250.000 tonn.
Samtidig har de tre dominerende fôraktørene, Skretting, EWOS og BioMar, alle rigget seg for økt produksjonskapasitet de siste årene.
Etterspørselssiden i fôrmarkedet, i vesentlig grad Norges produksjon av laks og ørret, ligger ikke an til å øke i år. Utsiktene i de kommende par år er heller ikke spesielt ekspansiv.
Alt peker i en retning. Konsekvensen er åpenbar: Det er i ferd med å utvikle seg et overkapasitetsproblem i Norge. Det betyr i sin tur tøffere konkurranseklima og lavere marginer. Og verre skal det bli. Tredje kvartal 2013 er bare en smaksprøve på det som kommer.
Cermaq valgte i sommer å selge seg ut av fôrbransjen. Salgsprisen som ble oppnådd for datterselskapet EWOS var forbausende høy, særlig siden det ikke var en industriell spiller med driftssynergier som fikk tilslaget. Valget om å selge EWOS, ta pengene – og løpe – kan vise seg å være et smart trekk fra Cermaq.