Driver butikkvekst

480

Sjømat har i løpet av de siste årene blitt en av dagligvarehandelens viktigste vekstkategorier. Størst av dem alle er fersk laks.

Norge har i løpet av noen år gått fra å være et marked preget av fryste produkter til å bli et betydelig vekstmarked for ferske matvarer. I denne matrevolusjonen leder sjømat utviklingen, og fremst står laksen med 47,4 prosent av den totale verdiveksten innen fisk, ifølge tall fra AC Nielsen.

Resultatet blir store verdier for butikker som satser på fersk sjømat i Norge.

– Dette skyldes tre faktorer: Innovasjon, markedsføring og mattrender, oppsummerer markedssjef for laks og ørret Bjørn-Erik Stabell i Norges sjømatråd.

Han peker på at lakseaktørene stadig utvikler nye produkter tilpasset markedet, men understreker også at Norges sjømatråd bruker store ressurser på å markedsføre laksen i tradisjonell reklame, samt gjennom sushikonsepter som #sushifredag tilpasset sosiale medier.

– I kombinasjon med innovasjon og markedsføring følger også nordmenn de globale mattrendene. Vi vil spise sunt, ferskt og godt, konstaterer han.

Forbrukerne vil ha nye produkter

Den beste illustrasjonen på hvor dyktige bransjen har vært på å lansere nye produkter vises på toppselgerlisten over lakseprodukter. I 2005 var ni av ti produkter basert på laks solgt over fiskedisk. I 2013 var like mange produkter på samme liste merkevarer eller private label solgt i emballasje.

Allerede i dag kommer sju av ti kroner i sjømatkategoriens vekst fra nylanserte produkter.

I følge Bjørn-Erik Stabell vil fortsatt god synlighet gjennom markedsføring og et intensivert fokus på innovasjon være nøkkelen til fortsatt vekst.

– Nøkkelen for å vokse nå, er å jobbe tett sammen med leverandører på produktutvikling. I veksten som har vært, har 70 prosent vært på nye produkter. Her ligger nøkkelen til vekst –  nyheter og innovasjon. Det er et gammelt budskap, men innovasjon driver vekst. Det viser at innovasjon funker.

NorgesGruppen og Lerøy satser

NorgesGruppen og Lerøy åpnet 25. mars Sjømathuset på Kalbakken i Oslo.

Målet er å skape Norges største og mest innovative anlegg for fersk fisk og sjømat. Med det skal det bli mer, bedre og ferskere fisk og sjømat til Menys fiskeavdelinger og et bredere utvalg ferdigpakket sjømat til NorgesGruppens dagligvarebutikker.

– Selv om fersk laks er det største produktet, har vi et godt håp om at Sjømathuset skal være verktøyet som bidrar til enda større variasjon i butikkene. Slik at forbrukerne får opp øynene for flere typer fersk sjømat, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen.

Hun betrakter starten av Sjømathuset som vellykket.

– Vi har dimensjonert anlegget for en vekst vi tror kommer. Vi ønsker som myndighetene at sjømatkonsumet skal opp slik at vi spiser to-tre sjømatmåltider i uka. Har vi et miljø for produktene og sørger for økt tilgjengelighet, tror vi både det vil gi økt konsum og flere sjømatprodukter.

Konsernsjef Henning Beltestad i Lerøy framhever spesielt innovasjon som nøkkel til markedet.

– Det er utrolig viktig og noe vi jobber aktivt med. Det handler om å finne enkle produkter for forbrukeren, som for eksempel innen forpakningsløsninger, eksemplifiserer han.