Driftsresultatet til Sotra Fiskeindustri falt med 80 prosent – men skylder ikke på slaktebåten

Nyheter
1617

Sotra Fiskeindustri på Glesvær i Sund Kommune mistet nesten 7.000 tonn råstoff med fersk laks da «Norwegian Gannet» kom i drift. Lønnsomheten fikk seg også en knekk i 2018, uten at daglig leder Kjell Inge Eide vil skylde på slaktebåten.

Omsetningen falt med elleve prosent, fra 460,4 millioner kroner i 2017 til 411,2 millioner kroner i 2018. Driftsresultatet falt med hele 80 prosent, fra 17,2 millioner kroner til 3,3 millioner kroner.

– Det kan vi ikke laste «Norwegian Gannet» for, men svært høye innkjøpspriser på laks fra oppdretterne. Prisen var opp til 80 kroner kilo for fersk laks. Vi hadde budsjettert med en pris på rundt 65 kroner. Det betyr at vi tapte stort på den fisken vi selv bearbeidet – for eksempel røykelaksen, sier Kjell Inge Eide til Bergens Tidende.

Tross resultatsvikten hentet eierne ut et utbytte på to millioner kroner.

Det er likevel naturlig at Eide ikke mener «Norwegian Gannet» påvirket resultatet i 2018. Slaktebåten var på sitt aller første oppdrag i januar i år. Båten, som kostet 800 millioner kroner å bygge, har en total kapasitet på cirka 160.000 tonn fisk i året.

Ifølge Eide har de mistet nesten 7.000 tonn med råstoff i år etter at «Norwegian Gannet» kom i drift, men sier samtidig de har fått på plass avtaler om levering fra andre oppdrettere.

Tidligere har administerende direktør i foredlingskonsernet Hofseth International, Roger Hofseth, uttalt at han mener store slaktebåter som Hav Lines «Norwegian Gannet» er feil vei å gå. Også Hardanger Fiskeforedling og Slakteriet Florø, har uttrykt bekymring for at landbaserte slakteri får mindre tilgang på råstoff etter at båten ble satt i drift.

Hav Line og «Norwegian Gannet» har fått dispensasjon fra kravet om å sortere slik fisk innenlands frem til 1. juli 2020, men har varslet at de saksøker staten i slaktebåtsaken.