– Dersom bransjen satser på store slakteskip kan det få store konsekvenser for bedriften

Nyheter
2506

Daglig leder i bedriften Slakteriet i Florø, Kristin Bergstøl Hansen, forbereder seg på omveltninger.

Tidligere denne uken uttalte daglig leder i Hardanger Fiskeforedling at han var bekymret for landbaserte slakteri når Hav Lines nye slaktebåt «Norwegian Gannet» settes i drift. Slaktebåten skal plukke opp laks fra merder i Norge, som vil bli slaktet om bord på vei til fabrikken i Hirtshals i Danmark.

Nå er annen slakterisjef kommet på banen, og uttrykker samme bekymring. Kristin Bergstøl Hansen i Florø-bedriften Slakteriet, sier til Firdaposten at hun frykter en utvikling med slakteskip som går rett til utlandet med fisken.

Kristin Bergstøl Hansen. FOTO: Slakteriet

For å møte denne konkurransen vil Slakteriet legge forholdene bedre til rette for bløggebåter.

– Vi må følge med i utviklingen og kan i dag ta imot de minste av disse bløggebåtene. Vi vurderer å bygge opp tankkapasiteten slik at båtene slipper å ligge og vente ved kai hele produksjonstiden, sier Bergstøl Hansen.

Det forutsettes likevel at produksjonsvolumet ikke forsvinner ut av regionen eller landet, ifølge Bergstøl Hansen. Bedriften slakter laks og ørret fra frittstående oppdrettere i Florø og i Brekke i Sogn.

– At bløgging og kjøling vil foregå om bord er ikke dramatisk for oss, men dersom bransjen satser på store slakteskip kan det få store konsekvenser for bedriften og arbeidsplassene våre.